نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 116
" خداوندى كه همه جا با آنها است، و در آن هنگام كه در دل شب، نقشههاى
خيانت را طرح مىكردند و سخنانى كه خدا از آن راضى نبود مىگفتند، با آنها بود به
همه اعمال آنها احاطه دارد".
(وَ هُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ ما لا يَرْضى مِنَ
الْقَوْلِ وَ كانَ اللَّهُ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطاً).
سپس روى سخن را به طايفه شخص سارق كه از او دفاع كردند، نموده، ميگويد:"
گيرم كه شما در زندگى اين جهان از آنها دفاع كنيد ولى كيست كه در روز قيامت بتواند
از آنها دفاع نمايد و يا به عنوان وكيل كارهاى آنها را سامان بخشد، و گرفتاريهاى
آنها را بر طرف سازد"؟! (ها أَنْتُمْ
هؤُلاءِ جادَلْتُمْ عَنْهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا فَمَنْ يُجادِلُ اللَّهَ
عَنْهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَمْ مَنْ يَكُونُ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا).
بنا بر اين دفاع شما از آنها بسيار كم اثر است، زيرا در زندگى جاويدان آن هم
در برابر خداوند، هيچگونه مدافعى براى آنها نيست.
در حقيقت در سه آيه فوق، نخست به پيامبر اسلام ص و همه قاضيان به حق توصيه شده
كه كاملا مراقب باشند، افرادى با صحنه سازى و شاهدهاى دروغين حقوق ديگران را
پايمال نكنند.
سپس به افراد خيانتكار، و بعد به مدافعان آنها هشدار داده شده است كه مراقب نتائج
سوء اعمال خود در اين جهان و جهان ديگر باشند.
و اين يكى از اسرار بلاغت قرآن است كه در يك حادثه هر چند به ظاهر كوچك باشد و
بر محور يك زره و مقدارى مواد غذايى دور بزند و يا پاى يك نفر يهودى و دشمن اسلام
در ميان باشد تمام جوانب مطلب را بررسى كرده و يادآورى و اخطار لازم را در هر مورد
مىكند از پيامبر بزرگ خدا ص كه به حكم عصمت دامنش از هر گونه آلودگى به گناه پاك
است گرفته، تا به افراد خيانت پيشه گنهكار و كسانى كه به حكم تعصبهاى خويشاوندى از
اين
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 116