نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 441
پاسخ اين سؤال از گفته بالا نيز روشن مىشود، زيرا آيه منحصر به زمان معينى
نيست و وظيفه مسلمانان را در تمام اعصار و قرون روشن مىسازد، و به عبارت ديگر
مىتوانيم چنين بگوئيم كه اولوا الامر در زمان پيامبر ص خود پيامبر ص بود زيرا
پيغمبر اكرم ص دو منصب داشت يكى منصب" رسالت" كه در آيه به عنوان أَطِيعُوا الرَّسُولَ از او ياد شده و ديگر منصب" رهبرى" و زمامدارى امت اسلامى" كه
قرآن به عنوان اولوا الامر از آن ياد كرده، بنا بر اين پيشوا و رهبر معصوم در زمان
پيامبر ص خود پيامبر ص بود كه علاوه بر منصب رسالت و ابلاغ احكام اسلام، اين منصب
را نيز به عهده داشت، و شايد تكرار نشدن" اطيعوا" در بين"
رسول" و" اولوا الامر" خالى از اشاره به اين معنى نباشد، و به
عبارت ديگر منصب" رسالت" و" منصب اولوا الامرى" دو منصب مختلف
است كه در وجود پيامبر ص يك جا جمع شده ولى در امام از هم جدا شده است و امام تنها
منصب دوم را دارد.
3- اگر منظور از اولوا الامر امامان و رهبران معصوم است، پس چرا در ذيل آيه كه
مسئله تنازع و اختلاف مسلمانان را بيان مىكند مىگويد: فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ
وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ
خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلًا:" اگر در
چيزى اختلاف كرديد آن را به خدا و پيامبر ص ارجاع دهيد اگر ايمان به پروردگار و
روز بازپسين داريد، اين براى شما بهتر و پايان و عاقبتش نيكوتر است"- همانطور
كه مىبينيم در اينجا سخنى از اولوا الامر به ميان نيامده و مرجع حل اختلاف تنها
خدا (كتاب اللَّه، قرآن) و پيامبر (سنت) معرفى شده است.
در پاسخ اين ايراد بايد گفت: اولا اين ايراد مخصوص تفسير دانشمندان شيعه نيست
بلكه به ساير تفسيرها نيز با كمى دقت متوجه مىشود و ثانيا شكى نيست كه منظور از
اختلاف و تنازع در جمله فوق، اختلاف و تنازع در احكام است نه در مسائل مربوط به
جزئيات حكومت و رهبرى مسلمين، زيرا در اين مسائل مسلما
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 441