نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 442
بايد از اولوا الامر اطاعت كرد (همانطور كه در جمله اول آيه تصريح شده) بنا بر
اين منظور از آن اختلاف در احكام و قوانين كلى اسلام است كه تشريع آن با خدا و
پيامبر ص است زيرا مىدانيم امام فقط مجرى احكام است، نه قانونى وضع مىكند، و نه
نسخ مىكند، بلكه همواره در مسير اجراى احكام خدا و سنت پيامبر ص است، و لذا در
احاديث اهل بيت ع مىخوانيم كه اگر از ما سخنى بر خلاف كتاب اللَّه و سخن پيامبر ص
نقل كردند هرگز نپذيريد، محال است ما چيزى بر خلاف كتاب اللَّه و سنت پيامبر ص
بگوئيم، بنا بر اين نخستين مرجع حل اختلاف مردم در احكام و قوانين اسلامى خدا و
پيامبر ص است كه بر او وحى مىشود و اگر امامان معصوم بيان حكم مىكنند، آن نيز از
خودشان نيست بلكه از كتاب اللَّه و يا علم و دانشى است كه از پيامبر (ص) به آنها
رسيده است و به اين ترتيب علت عدم ذكر اولوا الامر در رديف مراجع حل اختلاف در
احكام روشن مىگردد. [1]
***
گواهى احاديث
در منابع اسلامى نيز احاديثى وارد شده كه تفسير اولوا الامر را به امامان اهل
بيت تاييد مىكند از جمله:
1- مفسر مشهور اسلامى ابو حيان اندلسى مغربى (متوفى سال 756) در تفسير بحر
المحيط مىنويسد كه اين آيه در حق على ع و ائمه اهل بيت ع
[1]- و اگر مىبينيم در آيه 83 همين
سوره براى حل بعضى از مشكلات ارجاع به اولوا الامر داده شده است منظور از آن،
اختلاف در احكام و قوانين كلى شرع نيست بلكه همانطور كه در تفسير آيه مزبور خواهد
آمد در باره مسائل مربوط به طرز اجراى احكام است، شرح بيشتر اين موضوع را به خواست
خدا در ذيل همان آيه خواهيم خواند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 442