نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 440
نمايندگان عموم طبقات مسلمانان) تفسير كند، در حالى كه اين احتمال قابل قبول
نيست، زيرا همانطور كه گفتيم اولوا الامر بايد رهبر جامعه اسلامى باشد و حكومت
اسلامى و حل و فصل مشكلات مسلمين به وسيله او انجام شود و ميدانيم حكومت دستجمعى
عموم و حتى نمايندگان آنها به صورت اتفاق آراء عملا امكانپذير نيست، زيرا در
مسائل مختلف اجتماعى و سياسى و فرهنگى و اخلاقى و اقتصادى كه مسلمانان با آن روبرو
هستند، به دست آوردن اتفاق آراء همه امت يا نمايندگان آنها غالبا ممكن نيست، و
پيروى از اكثريت نيز پيروى از اولوا الامر محسوب نمىشود، بنا بر اين لازمه سخن
فخر رازى و كسانى كه از دانشمندان معاصر عقيده او را تعقيب كردهاند اين مىشود كه
عملا اطاعت از اولوا الامر تعطيل گردد، و يا به- صورت يك موضوع بسيار نادر و
استثنايى درآيد.
از مجموع بيانات فوق نتيجه مىگيريم كه آيه شريفه تنها رهبرى پيشوايان معصوم
كه جمعى از امت را تشكيل مىدهند اثبات مىكند. (دقت كنيد)
پاسخ چند سؤال
در اينجا ايرادهايى به تفسير فوق شده كه از نظر رعايت بى طرفى در بحث بايد
مطرح گردد:
1- اگر منظور از اولوا الامر، امامان معصوم باشند با كلمه" اولى" كه
به معنى جمع است سازگار نيست، زيرا امام معصوم در هر زمان يك نفر بيش نمىباشد.
پاسخ اين سؤال چنين است زيرا امام معصوم در هر زمان اگر چه يك نفر بيش نيست
ولى در مجموع زمانها افراد متعددى را تشكيل مىدهند و مىدانيم آيه تنها وظيفه
مردم يك زمان را تعيين نميكند.
2- اولوا الامر مطابق اين معنى در زمان پيامبر ص وجود نداشته، و در اين صورت
چگونه فرمان به اطاعت از وى داده شده است؟
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 440