نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 359
ولى روشن است كه اين معنى به هيچ وجه با آيه فوق نمىسازد زيرا آيه فوق اين دو
دسته را از يكديگر جدا كرده و در برابر هم قرار داده است و پرهيز از يكى را موجب
بخشودگى ديگرى مىشمارد (دقت كنيد).
ولى اگر به معنى لغوى" كبيره" بازگرديم، كبيره هر گناهى است كه از
نظر اسلام بزرگ و پر اهميت است، و نشانه اهميت آن مىتواند اين باشد كه در قرآن
مجيد، تنها به نهى از آن قناعت نشده، بلكه به دنبال آن تهديد به عذاب دوزخ گرديده
است، مانند قتل نفس و زنا و رباخوارى و امثال آنها، و لذا در روايات اهل بيت ع
مىخوانيم:
الكبائر اللتى اوجب اللَّه عز و جل عليها النار
:" گناهان كبيره گناهانى است كه خداوند مجازات آتش براى آنها مقرر داشته
است" [1] مضمون
اين حديث از امام باقر ع و امام صادق ع و امام على بن موسى الرضا ع نقل شده است.
و بنا بر اين بدست آوردن گناهان كبيره و شناخت آنها با توجه به ضابطه فوق كار
آسانى است، و اگر ملاحظه مىكنيم، در پارهاى از روايات تعداد كبائر، هفت و در
بعضى بيست و در بعضى هفتاد، ذكر شده منافات با آنچه در بالا گفته شد ندارد، زيرا
در حقيقت بعضى از اين روايات اشاره به گناهان كبيره درجه اول و بعضى به- گناهان
كبيره درجه دو و بعضى به همه گناهان كبيره اشاره مىكند.
اشكال: [آيا بخشش گناهان صغيره تشويق به گناه نيست؟]
ممكن است گفته شود كه اين آيه مردم را به گناهان صغيره تشويق مىنمايد و
مىگويد: با ترك گناهان كبيره، ارتكاب گناهان كوچك مانعى ندارد!.
پاسخ:
از تعبيرى كه در آيه ذكر شده پاسخ اين ايراد روشن مىشود زيرا قرآن مى-