responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 437

چنين است" [1] كوتاه سخن اينكه خداوند احد و واحد است و يگانه و يكتا است نه به معنى واحد عددى، يا نوعى و جنسى، بلكه به معنى وحدت ذاتى، و به عبارت روشنتر وحدانيت او به معنى عدم وجود مثل و مانند و شبيه و نظير براى او است.

دليل اين سخن نيز روشن است: او ذاتى است بى نهايت از هر جهت، و مسلم است كه دو ذات بى نهايت از هر جهت غير قابل تصور است، چون اگر دو ذات شد هر دو محدود مى‌شود، اين كمالات آن را ندارد، و آن كمالات اين را (دقت كنيد).

***
در آيه بعد در توصيف ديگرى از آن ذات مقدس يكتا مى‌فرمايد:" او خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى‌كنند" (اللَّهُ الصَّمَدُ).

براى" صمد" در روايات و كلمات مفسران و ارباب لغت معانى زيادى ذكر شده است:

" راغب" در" مفردات" مى‌گويد: صمد به معنى آقا و بزرگى است كه براى انجام كارها به سوى او مى‌روند، و بعضى گفته‌اند:" صمد" به معنى چيزى است كه تو خالى نيست بلكه پر است.

در" مقاييس اللغة" آمده است كه" صمد" دو ريشه اصلى دارد: يكى به معنى" قصد" است، و ديگرى به معنى" صلابت و استحكام" و اينكه به خداوند متعال صمد گفته مى‌شود به خاطر اين است كه بندگانش قصد درگاه او مى‌كنند.

و شايد به همين مناسبت است كه معانى متعدد زير نيز در كتب لغت براى‌


[1]" بحار الانوار" جلد 3 صفحه 206 حديث 1.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 437
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست