نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 437
چنين است" [1] كوتاه سخن اينكه خداوند احد و واحد است و يگانه و يكتا است نه به معنى واحد
عددى، يا نوعى و جنسى، بلكه به معنى وحدت ذاتى، و به عبارت روشنتر وحدانيت او به
معنى عدم وجود مثل و مانند و شبيه و نظير براى او است.
دليل اين سخن نيز روشن است: او ذاتى است بى نهايت از هر جهت، و مسلم است كه دو
ذات بى نهايت از هر جهت غير قابل تصور است، چون اگر دو ذات شد هر دو محدود مىشود،
اين كمالات آن را ندارد، و آن كمالات اين را (دقت كنيد).
***
در آيه بعد در توصيف ديگرى از آن ذات مقدس يكتا مىفرمايد:" او
خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مىكنند" (اللَّهُ الصَّمَدُ).
براى" صمد" در روايات و كلمات مفسران و ارباب لغت معانى زيادى ذكر
شده است:
" راغب" در" مفردات" مىگويد: صمد به معنى آقا و بزرگى
است كه براى انجام كارها به سوى او مىروند، و بعضى گفتهاند:" صمد" به
معنى چيزى است كه تو خالى نيست بلكه پر است.
در" مقاييس اللغة" آمده است كه" صمد" دو ريشه اصلى دارد:
يكى به معنى" قصد" است، و ديگرى به معنى" صلابت و استحكام" و
اينكه به خداوند متعال صمد گفته مىشود به خاطر اين است كه بندگانش قصد درگاه او
مىكنند.
و شايد به همين مناسبت است كه معانى متعدد زير نيز در كتب لغت براى