responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 315

محسوب مى‌شود.

***
قرآن در پاسخ اين گروه مى‌فرمايد:" چنان نيست كه او مى‌پندارد" (كَلَّا).

" بلكه به زودى با كمال ذلت و حقارت در آتشى خرد كننده پرتاب مى‌شود"! (لَيُنْبَذَنَّ فِي الْحُطَمَةِ).

***
بعد" حطمة" را چنين تفسير مى‌كند:" و تو چه مى‌دانى حطمه چيست"؟! (وَ ما أَدْراكَ مَا الْحُطَمَةُ).

***
" آتش برافروخته الهى است" (نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ).

***
" آتشى كه از دلها سرمى‌زند" و نخستين جرقه‌هايش در قلوب ظاهر مى‌شود! (الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ).

" لينبذن" از ماده" نبذ" (بر وزن سبز) به گفته" راغب" در" مفردات" در اصل به معنى دور انداختن چيزى به خاطر حقارت و بى ارزشى آن است.

يعنى خداوند، اين مغروران خودخواه خود برتربين را در آن روز به صورت موجوداتى ذليل و بى ارزش در آتش دوزخ پرتاب مى‌كند، تا نتيجه كبر و غرور خود را ببينند.

" حطمه" صيغه مبالغه از ماده" حطم" به معنى درهم شكستن چيزى است، و اين نشان مى‌دهد كه آتش سوزان دوزخ به شدت اعضاى آنها را درهم مى‌شكند، ولى از بعضى از روايات استفاده مى‌شود كه" حطمه" نام تمام جهنم‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 315
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست