نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 314
را در دست دارد.
چه پندار غلط و خيال خامى؟ اموالى كه آن قدر در اختيار قارون بود كه كليد
گنجهايش را چندين مرد زورمند به زحمت برمىداشت، ولى به هنگام حمله عذاب الهى
نتوانستند مرگ او را ساعتى به تاخير اندازند، و خداوند او و گنجهايش را در يك لحظه
با يك زمين لرزه مختصر در زمين فرو برد:
فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ (قصص-
81).
اموالى كه نمونه كاملش در دست فراعنه مصر بود، ولى به مصداق" كَمْ تَرَكُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ وَ زُرُوعٍ وَ
مَقامٍ كَرِيمٍ وَ نَعْمَةٍ كانُوا فِيها فاكِهِينَ":
" چه بسيار باغها و چشمهها از خود به جاى گذاشتند و زراعتها و قصرهاى
جالب و گرانقيمت و نعمتهاى فراوان ديگر كه در آن متنعم بودند" (دخان- 25 تا
27) ولى همه اينها به آسانى در عرض ساعتى به ديگران رسيد:" كَذلِكَ وَ أَوْرَثْناها قَوْماً آخَرِينَ" (دخان- 28).
و لذا در قيامت كه پردهها كنار مىرود آنها به اشتباه بزرگشان پى مىبرند و
فريادشان بلند مىشود: ما أَغْنى عَنِّي
مالِيَهْ هَلَكَ عَنِّي سُلْطانِيَهْ:" مال و
ثروتم هرگز مرا بى نياز نكرد، قدرت من نيز از دست رفت" (حاقه- 28 و 29).
اصولا انسان از فنا و نيستى متنفر است، و طرفدار خلود و جاودانگى است، و همين
علاقه درونى به ما در مباحث معاد كمك مىكند كه بدانيم انسان براى جاودانگى آفريده
شده است، و الا غريزه عشق به جاودانگى در او نبود.
ولى اين انسان مغرور و خودخواه و دنياپرست گاه جاودانگى خود را در امورى
مىبيند كه درست مايه فنا و نيستى او است، فى المثل مال و مقام را كه غالبا دشمنان
بقاى او هستند وسيله جاودانگى مىشمرد.
از اين بيان روشن شد كه پندار جاودانگى به وسيله مال دليلى براى جمع مال، و
جمع مال نيز عاملى براى استهزاء و سخريه ديگران در نظر اين كوردلان
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 314