نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 256
همه بدان در آن جمع مىباشد، و تعبير از آن به عنوان" سجين" شايد به
خاطر اين باشد كه محتويات اين ديوان سبب زندانى شدن آنها در جهنم است، يا خود اين
ديوان در قعر جهنم جاى دارد، به عكس كتاب ابرار و نيكان كه در اعلى عليين بهشت
است.
2- تفسير دوم اين است كه" سجين" به همان معنى مشهور و معروف
يعنى" دوزخ" است كه زندان عظيمى است براى همه بدكاران، و يا محل سختى از
دوزخ مىباشد، و منظور از" كتاب فجار" همان سرنوشتى است كه براى آنها
رقم زده شده.
بنا بر اين معنى آيه چنين است:" سرنوشت مقرر و مسلم بدكاران در جهنم
است" و استعمال كلمه" كتاب" در اين معنى در قرآن كم نيست، مانند
آيه 24 سوره نساء بعد از آنكه مىفرمايد: زنان شوهر دار بر شما حرام است،
مىافزايد:
كِتابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ:" اين حكم (و احكام قبل از آن) احكامى است كه خداوند بر شما مقرر داشته
است" و در آيه 75 انفال مىخوانيم: وَ
أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ:" خويشاوندان نسبت به يكديگر در احكامى كه خداوند
مقرر داشته (از ديگران) سزاوارترند".
مطلبى كه اين تفسير را تاييد مىكند اين است كه" سجين" به همان معنى
معروفش كه در اخبار و آثار اسلامى از آن ياد شده يعنى" جهنم" تفسير
گرديده.
در تفسير على بن ابراهيم نيز آمده است كه معنى إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ آن است كه آنچه براى آنها از عذاب مقرر داشته شده در سجين
(دوزخ) است.
در حديثى از امام باقر ع نيز مىخوانيم: السجين الارض السابعة و عليون السماء
السابعة:" سجين" زمين هفتم و" عليين" آسمان هفتم است (اشاره
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 256