responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 255

روشن نساخته كه منظور از اين تفسير كدام تفسير است، از معصوم است يا از غير او).

قرائنى كه اين معنى را تاييد مى‌كند عبارت است از:

1- تعبير به" كتاب" در قرآن مجيد در اينگونه موارد غالبا به معنى نامه اعمال است.

2- آيه اخير كه به صورت تفسير براى سجين ذكر شده مى‌فرمايد آن كتابى است رقم زده شده، و اينكه بعضى آيه را تفسير سجين نگرفته‌اند مسلما بر خلاف ظاهر است.

3- بعضى گفته‌اند كه" سجين" و" سجيل" يك معنى دارد، و مى‌دانيم سجل (به كسر سين و جيم و تشديد لام) به معنى كتاب بزرگ است‌ [1] 4- از آيات ديگر قرآن استفاده مى‌شود كه اعمال انسان در چند كتاب ثبت و ضبط مى‌شود، تا به هنگام حساب هيچگونه عذر و بهانه‌اى براى هيچكس باقى نماند.

نخست نامه اعمال شخصى است كه در قيامت به دست صاحبان آنها داده مى‌شود، نيكوكاران به دست راستشان، و بدكاران به دست چپشان، و در آيات قرآن بسيار به آن اشاره شده است.

دوم كتابى است كه مى‌توان آن را نامه اعمال امتها نام گذارد كه در آيه 28 سوره" جاثيه" به آن اشاره شده: كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعى‌ إِلى‌ كِتابِهَا:" روز قيامت هر امتى به نامه اعمالش فرا خوانده مى‌شود".

سوم نامه اعمال عمومى همه بدكاران و نيكوكاران است كه در آيات مورد بحث و آيات آينده به عنوان" سجين" و" عليين" از آن نام برده شده.

خلاصه طبق اين تفسير" سجين" همان ديوان كل است كه نامه اعمال‌


[1]" روح المعانى" جلد 30 صفحه 70 و" مجمع البحرين" ماده" سجل".

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 255
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست