responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 149

جمع ميان هر سه تفسير نيز بعيد نيست.

***
بعد از ذكر اين دو ركن اساسى يعنى" آب" و" خاك" به هشت قسمت از از روئيدنيها كه از اركان اساسى غذاى انسان يا حيوانات است اشاره كرده، مى‌فرمايد:" سپس ما در زمين دانه فراوانى رويانديم" (فَأَنْبَتْنا فِيها حَبًّا).

دانه‌هاى غذايى كه مايه اصلى تغذيه انسان و انواع حيوانات است، دانه‌هايى كه اگر يك سال بر اثر خشكسالى قطع شود قحطى و گرسنگى تمام جهان را فرا مى‌گيرد، و انسانها همه در زحمت فرو مى‌روند.

تعبير به" حبا" به صورت" نكره" در اينجا دليل بر بيان عظمت، و يا تنوع انواع اين دانه‌ها است، و اينكه بعضى آن را تفسير به خصوص" گندم" و" جو" كرده‌اند دليلى بر آن نيست، چرا كه اين تعبير همه حبوبات را شامل مى‌شود.

***
و در مرحله بعد مى‌افزايد:" همچنين انگور و سبزى بسيار" (وَ عِنَباً وَ قَضْباً) ذكر" عنب" (انگور) از ميان تمام ميوه‌ها به خاطر مواد غذايى و حياتى فراوانى است كه در اين ميوه نهفته شده، و آن را به صورت يك غذاى كامل در آورده است (توجه داشته باشيد كه" عنب" هم به" انگور" گفته مى‌شود و هم به" درخت انگور" و در آيات قرآن بر هر دو اطلاق شده، ولى در اينجا مناسب همان انگور است).

" قضب" (بر وزن جذب) در اصل به معنى سبزيهايى است كه آن را در نوبتهاى مختلف مى‌چينند، و در اينجا به معنى انواع سبزيهاى خوردنى است، و ذكر آن به دنبال انگور دليل بر اهميت اين ماده غذايى است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 149
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست