نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 150
كه در علم
غذاشناسى امروز فوق العاده روى آن تكيه مىشود.
گاه
كلمه" قضب" به معنى قطع كردن و چيدن، و واژه" قضيب" به معنى
شاخه درخت آمده، و" سيف قاضب" به معنى شمشير قاطع است.
از ابن عباس
نقل شده كه منظور از" قضب" در اينجا" رطب" است كه آن را از
درخت مىچينند، ولى اين تفسير بسيار بعيد به نظر مىرسد، چرا كه در آيه بعد اشاره
جداگانه به مساله" رطب" شده است.
بعضى نيز احتمال
دادهاند كه" قضب" به معنى ميوههاى بوتهاى باشد (مانند خيار و هندوانه
و مانند آنها) و يا ريشههاى گياهى (مانند هويج و پياز و كلم).
ولى بعيد
نيست كه" قضب" در اينجا معنى گستردهاى داشته باشد كه هم سبزيهاى خوردنى
را شامل شود، و هم ميوههاى بوتهاى و هم ريشههاى غذايى را.
***
سپس
مىافزايد:" و زيتون و نخل فراوان" (وَ
زَيْتُوناً وَ نَخْلًا).
تكيه روى اين
دو ميوه نيز دليلش روشن است چرا كه امروز ثابت شده كه هم" زيتون" و
هم" خرما" از مهمترين مواد غذايى نيروبخش و مفيد و سلامت آفرين است.
***
و در
مرحله بعد مىافزايد:" و باغهايى پر درخت (با انواع ميوههاى رنگارنگ)"
(وَ حَدائِقَ غُلْباً).
"
حدائق" جمع" حديقة" به معنى باغى است كه اطراف آن ديوار و محفوظ
باشد، و در اصل به معنى قطعه زمينى است كه داراى آب است، اين واژه از"
حدقه" چشم گرفته شده كه دائما آب در آن جارى است.
و از آنجا كه
اينگونه باغها معمولا باغهاى ميوه است مىتواند اشارهاى به
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 150