نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 78
بعد به سراغ
مساله معاد كه يكى ديگر از مسائل پيچيده براى مشركان بوده است رفته،
مىفرمايد:" سپس شما را به همان زمين كه از آن روئيديد باز مىگرداند، و بار
ديگر شما را از آن خارج مىكند" (ثُمَّ يُعِيدُكُمْ فِيها
وَ يُخْرِجُكُمْ إِخْراجاً).
در آغاز خاك
بوديد بار ديگر به خاك بر مىگرديد، و همان كسى كه قدرت داشت در آغاز شما را از
خاك بيافريند توانايى دارد بار ديگر بعد از خاك شدن لباس حيات در اندامتان بپوشاند.
تفسير نمونه ؛ ج25 ؛ ص78
ن انتقال از مساله" توحيد" به" معاد" كه به طرز بسيار
جالبى در آيات فوق منعكس شده بيانگر رابطه نزديك اين دو مساله است، و به اين ترتيب
نوح در مقابل مخالفان از طريق نظام آفرينش هم استدلال بر توحيد مىكند و هم از اين
طريق استدلال بر معاد.
***
مجددا به آيات آفاقى و نشانههاى توحيد در عالم بزرگ باز مىگردد و از
نعمت وجود زمين سخن مىگويد، مىفرمايد:" خداوند زمين را براى شما فرش
گستردهاى قرار داد" (وَ اللَّهُ
جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ بِساطاً) [1] نه آن چنان خشن
است كه نتوانيد بر آن استراحت و رفت و آمد كنيد، و نه آن چنان نرم است كه در آن
فرو رويد و قدرت حركت نداشته باشيد.
نه چنان داغ و سوزان است كه از گرمايش به زحمت بيفتيد، و نه چنان سرد و
بىحرارت است كه زندگى روى آن براى شما مشكل گردد، به علاوه بساطى است گسترده و
آماده و داراى همه نيازمنديهاى زندگى شما.
***
[1]" بساط" از ماده"
بسط" به معنى گستردن چيزى است، و لذا واژه" بساط" به هر چيز
گستردهاى گفته مىشود كه يك مصداق آن فرش است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 78