نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 317
آمده است: وَ إِذَا انْقَلَبُوا إِلى أَهْلِهِمُ
انْقَلَبُوا فَكِهِينَ:" هنگامى كه آنها به
سوى خانوادههاى خود بازمىگردند از روى استهزا درباره مؤمنان سخن مىگويند".
***
سپس اينگونه افراد بىايمان را مخاطب ساخته، و به عنوان تهديد مىگويد:
" عذاب الهى براى تو شايستهتر است، شايستهتر"! (أَوْلى لَكَ فَأَوْلى).
***
" باز هم عذاب الهى براى تو شايستهتر است، شايستهتر"! (ثُمَّ أَوْلى لَكَ فَأَوْلى).
تفسيرهاى متعدد ديگرى براى اين آيه نيز ذكر كردهاند از جمله اينكه:
تهديدى است به آنها كه عذاب بر تو باد باز هم عذاب بر تو باد.
يا اين حالتى را كه دارى براى تو سزاوارتر است، سزاوارتر.
يا سرزنش و مذمت براى تو بهتر است، باز هم بهتر.
يا واى بر تو، باز هم واى بر تو.
يا خيرات دنيا از تو دور باد، و خيرات آخرت نيز دور باد.
يا شر و عذاب دامنگير تو باد، باز هم شر و عذاب دامنگيرت باد.
يا عذابى كه در ميدان بدر مشاهده مىكنى براى تو در اين دنيا شايستهتر است، و
عذاب قبر و قيامت نيز براى تو شايستهتر [1]
[1] مطابق بعضى از تفسيرها"
أولى" در اينجا" افعل تفضيل" است و طبق بعضى از تفاسير"
أولى"" فعل ماضى" از باب افعال از ماده" ولى" است، و
مفهوم جمله چنين مىشود" قاربك اللَّه العذاب"، و بعضى گفتهاند"
أولى" از" اسماء افعال است، و معنى" قارب" دارد، ولى مناسب
همان معنى اول است (به البيان فى غريب اعراب القران، و روح المعانى، و الميزان، و
المنجد، مراجعه شود).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 317