نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 318
ولى ناگفته پيدا است كه غالب اين معانى به يك معنى كلى و جامع بر مىگردد كه
تهديد به عذاب و مذمت و شر و عقاب را در بر مىگيرد اعم از عذاب دنيا، برزخ، و
قيامت.
در روايات آمده است كه رسول خدا ص دست ابو جهل را گرفت (و طبق بعضى از روايات
گريبان او را گرفت) و فرمود: أَوْلى
لَكَ فَأَوْلى ثُمَّ أَوْلى لَكَ فَأَوْلى ابو جهل گفت:" مرا به چه چيز تهديد مىكنى، نه تو مىتوانى و نه
پروردگارت مىتواند به من زيانى برساند، من قدرتمندترين افراد اين سرزمين هستم،"!
اينجا بود كه همين جملهها بر پيامبر ص به صورت آيات قرآنى نازل شد [1]
***
سپس به دو
استدلال جالب درباره معاد مىپردازد كه يكى از طريق بيان" هدف آفرينش و حكمت
خداوند است، و ديگرى از طريق بيان قدرت او به استناد تحول و تكامل نطفه انسان در
مراحل مختلف عالم جنين.
در مرحله اول مىفرمايد:" آيا انسان گمان مىكند كه بيهوده و بىهدف رها
مىشود"؟! (أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ
سُدىً).
" سدى" (بر وزن هدى) به معنى مهمل و بيهوده و بىهدف است، عرب
مىگويد:" ابل سدى" در مورد شترى كه بدون ساربان رها شده و هر جا
مىخواهد به چرا مىرود.
منظور از" انسان" در اين آيه همان انسانى است كه منكر معاد و
رستاخيز مىباشد، آيه مىگويد: او چگونه باور مىكند خداوند اين جهان پهناور را،
با اين عظمت، و اينهمه شگفتيها، براى انسان بيافريند، ولى در آفرينش انسان هدفى
نباشد،؟ چگونه مىتواند باور كرد، كه هر عضوى از اعضاى