نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 256
نسبت به مسائل برزخ و قيامت تفسير كردهاند كه با تفسير اول از جهتى هماهنگ
است.
***
و در آخرين آيه مورد بحث به عاقبت شوم اين گروه اشاره كرده مىگويد:
" لذا شفاعت هيچيك از شفاعت كنندگان به حال آنها سودى ندارد" و بايد
در عذاب الهى براى هميشه بمانند (فَما
تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعِينَ).
نه شفاعت انبيا و رسولان پروردگار و امامان، و نه شفاعت فرشتگان و صديقين و
شهداء و صالحين، چرا كه شفاعت نياز به وجود زمينه مساعد دارد، و اينها زمينهها را
به كلى از ميان بردهاند، شفاعت همچون آب زلالى است كه بر پاى نهال ضعيفى ريخته
مىشود، و بديهى است اگر نهال به كلى مرده باشد اين آب زلال آن را زنده نمىكند، و
به تعبير ديگر همانگونه كه در بحث شفاعت گفتهايم" شفاعت" از ماده شفع
به معنى" ضميمه كردن چيزى به چيز ديگر" است، و مفهوم اين سخن آن است كه
شخص شفاعت شونده قسمتى از راه را با پاى خود پيموده، و در فراز و نشيبهاى سخت
وامانده، شخص شفاعت كننده به او ضميمه مىشود و او را يارى مىكند تا بقيه راه را
بپيمايد [1] ضمنا
اين آيه بار ديگر بر مساله شفاعت و تنوع و تعدد شفيعان درگاه خدا تاكيد مىكند، و
پاسخ دندانشكنى است براى آنها كه منكر اصل شفاعتند.
همچنين تاكيدى است بر اينكه شفاعت بىقيد و شرط نيست، و به معنى چراغ سبز براى
گناه محسوب نمىشود، بلكه عاملى است براى تربيت انسان كه حد اقل او را به مرحلهاى
كه قابليت شفاعت داشته باشد برساند، و رابطه او با خدا و اولياى او به كلى قطع
نشود.