نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 405
آن چيزى است كه هنگام حضور مستمندان در موقع چيدن ميوه، يا درو كردن زراعت به
آنها پرداخته مىشود، و حد معنى ندارد [1] ولى هنگامى كه علاقه به مال و ثروت در شكل افراطى و
انحرافى ظاهر مىشود صورت انحصار طلبى به خود مىگيرد، و حتى گاهى بىآنكه خود
نياز به چيزى داشته باشد دوست دارد ديگران از آن محروم باشند! و به تعبير ديگر از
منحصر بودن مواهب الهى به خودش لذت مىبرد، و اين بلاى بزرگى است كه مخصوصا امروز
هم در جوامع انسانى نمونههاى بسيار دارد، و مىتوان آن را يك نوع بيمارى خطرناك
شمرد.
داستان" أَصْحابَ الْجَنَّةِ" و صاحبان باغستان كه در آيات فوق آمده ترسيم روشنى از روحيه انحصار
طلبى گروهى از ثروتمندان است كه چگونه دست به دست هم مىدهند، و براى محروم ساختن
نيازمندان نقشه مىكشند، و دور از چشم آنها به برداشتن محصول و استفادههاى كلان
مىپردازند، ولى بسيار مىشود كه آه اين محرومان به صاعقههاى سوزانى تبديل
مىگردد و خرمن زندگى اين ثروتمندان انحصار طلب را به آتش مىكشد، و بسيار ديده
شده است كه اين صاعقهها در شكل انقلابها ظاهر مىشود، و آنچه را آنها باور
نمىكردند با چشم خود مىبينند، آه و فريادشان به آسمان بلند مىشود و دم از توبه
و جبران خطاهاى گذشته مىزنند اما كار از كار گذشته است.
2- رابطه ميان" گناه" و" قطع روزى"
از داستان فوق ضمنا استفاده مىشود كه در ميان" گناه" و" قطع
روزى"
[1] روايات مربوط به اين موضوع را در
جلد 6" وسائل الشيعه" ابواب زكات الغلات باب 13، و در" سنن
بيهقى" در جلد 4 صفحه 133 مطالعه فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 405