نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 404
فرمود كه مخصوصا درختان انگور پربار با خوشههاى بسيار بزرگ داشت.
***
در آخرين آيه مورد بحث به عنوان يك نتيجهگيرى كلى و درس همگانى
مىفرمايد:" عذاب خداوند اينگونه است، و عذاب آخرت از آن هم بزرگتر است اگر
مىدانستند" (كَذلِكَ الْعَذابُ وَ
لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ).
شما نيز اگر به خاطر مال و ثروت و امكانات مادى مست و مغرور شويد، و روح
انحصار طلبى بر شما چيره گردد، همه چيز را براى خود بخواهيد، و نيازمندان را محروم
كنيد، سرنوشتى بهتر از اين نخواهيد داشت، منتها يك روز" صاعقه" آمد و آن
باغ را آتش زد، امروز ممكن است آفتهاى ديگر، و حتى جنگهاى خانمانسوز جهانى و
منطقهاى اين نعمتها را بر باد دهد.
نكتهها:
1- انحصار طلبى بلاى بزرگ ثروتمندان
انسان خواهناخواه علاقه به مال دنيا دارد چرا كه گذران زندگى او به وسيله آن
مىباشد، و اين علاقه در حد اعتدال مذموم نيست، مهم آن است كه نيازمندان را هم در
اموال خود سهيم كنيد، نه تنها حقوق واجب الهى را بپردازد بلكه از انفاقهاى مستحبّ
نيز خوددارى نكند.
مخصوصا در مورد باغ و زراعت در روايات اسلامى دستور داده شده كه به نيازمندان
حاضر سهمى بدهند كه با اقتباس از آيه شريفه (وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ) (حق آن را به هنگام درو بپردازيد) (انعام 141) به عنوان" حق
الحصاد" معروف شده است، و آن حقى است غير از زكات معروف، و منظور از
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 404