نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 209
در آيه بعد به عنوان نتيجهگيرى مىفرمايد،" اكنون كه چنين است تقواى الهى
پيشه كنيد آن قدر كه در توان داريد، و فرمانهاى او را بشنويد و اطاعت كنيد، و در
راه او انفاق نمائيد كه براى شما بهتر است" (فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ
أَطِيعُوا وَ أَنْفِقُوا خَيْراً لِأَنْفُسِكُمْ).
نخست دستور به اجتناب از گناهان مىدهد (چرا كه تقوا بيشتر ناظر به پرهيز از
گناه است) و سپس دستور به اطاعت فرمان و شنيدنى كه مقدمه اين اطاعت است و از ميان
طاعات بخصوص روى مساله انفاق كه از مهمترين آزمايشهاى الهى است تكيه مىكند و
سرانجام هم مىگويد سود تمام اينها عائد خود شما مىشود.
بعضى از مفسران" خيرا" را به معنى" مال" تفسير كردهاند
كه وسيله نيل به كارهاى مثبت است همانگونه كه در آيه وصيت نيز به همين معنى آمده
است:
كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ
تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ:" بر شما مقرر شده هنگامى كه مرگ يكى از شما فرا رسد
اگر خيرى از خود به يادگار گذاشته وصيت به طور شايسته براى پدر و مادر و نزديكان
كند" (بقره- 180).
جمعى نيز خير را به معنى گستردهاى تفسير كرده، و آن را قيد" انفاق"
ندانسته، بلكه به كل آيه مربوط مىدانند و مىگويند: منظور اين است اطاعت تمام اين
اوامر به سود شما است، (اين تفسير مناسبتر به نظر مىرسد) [1] ذكر اين نكته نيز لازم است كه دستور به تقوا
به مقدار توانايى هيچ منافاتى با آيه 102 سوره آل عمران ندارد كه مىگويد: اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ:" آن گونه كه حق تقوا و پرهيزكارى است از خدا بپرهيزيد" بلكه اين
[1] بنا بر اين تفسير اول"
خيرا" مفعول" انفقوا" است، و بنا بر تقسيم دوم خبر است براى فعل
مقدرى و در تقدير چنين است" يكن خيرا لكم".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 209