نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 71
پس چگونه خود
را از عذاب الهى مصون مىشمريد؟ مگر اينكه امان نامهاى در كتب آسمانى براى شما
آمده باشد، و مسلما چنين ادعايى دروغ است و هيچگونه دليلى بر آن نداريد.
***
" يا
اينكه مىگويند: ما جمعيت متحد و نيرومندى هستيم و از مخالفانمان انتقام مىگيريم،
و بر آنها پيروز مىشويم" (أَمْ يَقُولُونَ نَحْنُ جَمِيعٌ
مُنْتَصِرٌ) [1]" جمع" به معنى" مجموع" است،
و منظور در اينجا جماعتى است كه هدف و قدرت عمل دارند و تعبير به"
منتصر" نيز تاكيدى بر اين معنى است، زيرا از ماده" انتصار" و به
معنى انتقام گرفتن و پيروز شدن است.
قابل توجه
اينكه آيه قبل به صورت" خطاب" بود، اما آيه مورد بحث، و آيات آينده از
كفار به صورت" غائب" سخن مىگويد، و اين يك نوع تحقير است يعنى شايسته
نيستند بيش از اين مخاطب به خطاب الهى شوند.
به هر حال،
اگر آنها ادعاى چنين قدرتى كنند آن نيز ادعاى بى اساسى است، چرا كه" آل
فرعون" و" قوم عاد و ثمود" و امثال آنان كه از اينها قويتر بودند
در برابر عذاب الهى همچون پر كاه در برابر يك طوفان عظيم كمترين مقاومتى از خود
نشان ندادند تا چه رسد به اين گروه اندك و فاقد همه چيز!
***
سپس به عنوان يك
پيشگويى قاطع براى رد سخنان آنها، مىافزايد آنها بدانند" جمعشان به زودى
شكست مىخورد و فرار مىكنند"
[1] با اينكه" نحن" ضمير جمع است خبر
آن" جميع" به صورت مفرد آمده و همچنين" منتصر" كه خبر بعد از
خبر يا صفتى است براى جميع، و اين به خاطر آن است كه" جميع" هر چند لفظا
مفرد است ولى از نظر معنى جمع مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 71