نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 68
تفسير: آيا
شما از اقوام گذشته برتريد؟!
پنجمين و
آخرين قومى كه در اين سلسله به آنها اشاره مىشود قوم فرعون است، ولى از آنجا كه
سرگذشت اين قوم به طور مشروح در سورههاى مختلف قرآن آمده در اينجا تنها اشاره
كوتاه و فشردهاى به داستان عبرتانگيز آنها شده است.
مىفرمايد:"
انذارهاى ما (يكى پس از ديگرى) به سراغ آل فرعون آمد" (وَ
لَقَدْ جاءَ آلَ فِرْعَوْنَ النُّذُرُ).
منظور
از" آل فرعون" تنها خاندان و بستگان او نيست، بلكه پيروان او را به طور
عموم شامل مىشود، زيرا" آل" گرچه غالبا در مورد" اهل بيت و
خانواده" به كار مىرود ولى احيانا در معنى وسيعى كه گفتيم نيز استعمال
مىشود، و قرائن مقام نشان مىدهد كه در اينجا منظور همين معنى وسيع است.
"
نذر" (بر وزن كتب) جمع" نذير" به معنى بيم دهنده است خواه انسانى
باشد يا حادثهاى از حوادث كه به انسانها هشدار مىدهد و آنها را از عاقبت كارشان
بر حذر مىدارد در صورت اول ممكن است آيه فوق اشاره به موسى و هارون باشد، و در
صورت دوم اشاره به معجزات نه گانه موسى، ولى آيه بعد نشان مىدهد كه معنى دوم در
اينجا مناسب است. [1]
***
آيه بعد از واكنش" آل
فرعون" در برابر اين دو پيامبر بزرگ الهى
[1] بايد توجه داشت كه" نذر" هم
جمع" نذير" است و هم معنى مصدرى يا اسم مصدرى دارد، و از آنجا كه مصدر
نيز به معنى وصفى اطلاق مىشود هر دو مىتواند به يك مفهوم باز گردد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 68