نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 376
رمحى:
" من در آستانه رستاخيز مبعوث به شمشير شدهام تا مردمان خداى يگانه را
پرستش كنند، و روزى من در سايه نيزه من است" [1] اشاره به همين است يعنى مامورم سلاح را در
مقابل اين گروه به كار گيرم نه به عنوان اصل و اساس كار همانگونه كه در آيه فوق
صريحا آمده است.
در حديث ديگرى از امام باقر ع مىخوانيم:
الخير كله فى السيف، و تحت السيف، و فى ظل السيف
" خوبيها تمام در شمشير است، و زير شمشير و در سايه شمشير"! [2] و در حديثى از
امام امير مؤمنان على ع مىخوانيم:
ان اللَّه عز و جل فرض الجهاد و عظمه، و جعله نصره و ناصره، و اللَّه ما صلحت
دنيا و لا دين الا به:
" خداوند جهاد را واجب كرده و آن را بزرگ شمرده، و آن را يار و ياورش
قرار داده، به خدا سوگند نه دنيا و نه دين جز با جهاد اصلاح نمىشود" [3] اين سخن را با
حديث ديگرى از رسول خدا پايان مىدهيم: فرمود:
لا يقيم الناس الا السيف، و السيوف مقاليد الجنة و النار:
" مردم را جز شمشير برپا نمىدارد، و شمشيرها كليدهاى بهشت و
دوزخند" [4] بنا بر
اين رهبران الهى در يك دست كتب آسمانى، و در دست ديگر شمشير دارند، نخست مردم را
با منطق به سوى حق و عدل دعوت مىكنند، هر گاه زورگويانى تسليم منطق نشوند در
برابر آنها به زور متوسل مىشوند.
2- نيازهاى عمده زندگى وابسته به آهن است
بعضى از مفسران در آيه فوق تحليلى دارند كه خلاصهاش چنين است: