نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 275
ما كه آماده قبض روح او هستند نيز نزديكتر از شما مىباشند ولى شما
نمىبينيد" (وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْكُمْ وَ
لكِنْ لا تُبْصِرُونَ).
ما به خوبى مىدانيم در باطن جان محتضر چه مىگذرد؟ و در عمق وجودش چه غوغايى
برپا است؟ و مائيم كه فرمان قبض روح او را در سرآمد معينى صادر كردهايم، ولى شما
تنها ظواهر حال او را مىبينيد، و از چگونگى انتقال او از اين سرا به سراى ديگر، و
طوفانهاى سختى كه در اين لحظه برپا است بىخبريد.
بنا بر اين منظور از اين آيه نزديكى خداوند به شخص محتضر است، هر چند بعضى
احتمال دادهاند كه منظور نزديكى فرشتگان قبض ارواح مىباشد، ولى تفسير اول با
ظاهر آيه هماهنگتر است.
به هر حال نه تنها در اين موقع بلكه در همه حال خداوند از همه كس به ما
نزديكتر است حتى او نزديكتر از ما به ما است، هر چند ما بر اثر ناآگاهى از او
دوريم، ولى ظهور و بروز اين معنى در لحظه جان دادن از هر موقع واضحتر است.
***
سپس براى تاكيد بيشتر، و روشن ساختن همين حقيقت، مىافزايد:" اگر شما
هرگز در برابر اعمالتان جزا داده نمىشويد ...." (فَلَوْ لا إِنْ كُنْتُمْ غَيْرَ مَدِينِينَ).
***
" پس او را بازگردانيد اگر راست مىگوئيد" (تَرْجِعُونَها إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ).
اين ضعف و ناتوانى شما دليلى است بر اينكه مالك مرگ و حيات ديگرى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 275