responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 548

(وَ أَعْطى‌ قَلِيلًا وَ أَكْدى‌) [1]

***
" آيا او علم غيب دارد، و مى‌بيند كه ديگران مى‌توانند گناهان او را به دوش گيرند)؟! (أَ عِنْدَهُ عِلْمُ الْغَيْبِ فَهُوَ يَرى‌).

چه كسى از قيامت آمده و براى آنها خبر آورده است كه افراد مى‌توانند رشوه گيرند و گناه ديگران را بر گردن نهند؟! يا چه كسى از سوى خدا آمده و به آنها خبر داده است كه خدا به اين معامله راضى است؟! جز اين است كه اوهامى را به هم بافته‌اند، و براى فرار از زير بار مسئوليتها خود را در تار و پود اين اوهام گرفتار ساخته‌اند؟!

***
بعد از اين اعتراض شديد قرآن به بيان يك اصل كلى كه در ساير آئين‌هاى آسمانى نيز بوده است، پرداخته، چنين مى‌گويد: آيا كسى كه با اين وعده‌هاى خيالى دست از انفاق (يا ايمان) برداشته، و مى‌خواهد خود را با پرداختن مختصر مالى از كيفر الهى رهايى بخشد،" از آنچه در كتب موسى نازل گرديده با خبر نشده است"؟! (أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِما فِي صُحُفِ مُوسى‌).

***
" و همچنين آنچه در كتاب ابراهيم نازل شده، همان ابراهيم كه وظيفه خود را به طور كامل ادا كرد" (وَ إِبْراهِيمَ الَّذِي وَفَّى‌) [2] همان پيامبر بزرگى كه به تمام عهد و پيمانهاى الهى وفا كرد، حق رسالت او را ادا نمود، و براى تبليغ آئين او از هيچ مشكل و تهديد و آزارى نهراسيد،


[1]" اكدى" در اصل از" كديه" (بر وزن حجره) به معنى سختى و صلابت زمين است، سپس در مورد افراد ممسك و بخيل به كار رفته.

[2]" وفى" از ماده" توفيه" به معنى بذل و اداى كامل است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 548
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست