responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 520

و تمثالهايى از آن مى‌دانست.

قرآن در يك عبارت كوتاه اما كوبنده و پر قدرت كه در آيات فوق خوانديم مى‌گويد:" اينها همه نامهايى است بى محتوا، و اسمهايى است بى مسمى، كه شما و نياكانتان بدون هيچ دليل و مدرك انتخاب كرده‌ايد"! نه از خداى باران كه شما به اين نامش ناميده‌ايد كارى ساخته است و نه از خداى خيالى آفتاب و دريا و جنگ و صلح.

همه چيز از ناحيه خدا است، و همه عالم هستى سر بر فرمان او هستند، و هماهنگى اين موجودات مختلف با يكديگر بهترين دليل بر وحدت خالق آنهاست كه اگر" آلهه" و خدايانى در كار بود نه تنها اين هماهنگى وجود نداشت بلكه به تضاد و فساد جهان مى‌انجاميد لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا.

3- سرچشمه روانى بت‌پرستى‌

سرچشمه‌هاى تاريخى بت‌پرستى را دانستيم ولى بت‌پرستى از نظر روانى و فكرى سرچشمه‌هاى ديگرى دارد كه در آيات فوق به آن اشاره شده است، و آن پيروى از گمانهاى بى اساس و هواى نفس است.

پندار و خيالى است كه براى افراد نادان پيدا مى‌شود، و مقلدان چشم و گوش بسته آن را از يكديگر مى‌گيرند، و نسل به نسل منتقل مى‌شود.

البته معبودى همچون بت كه هيچگونه كنترل و نظارتى روى بندگان خود ندارد، نه معاد و رستاخيز و حساب و كتابى دارد، و نه بهشت و دوزخى، و به آنها كاملا آزادى مى‌دهد و تنها در مشكلات به سراغ او مى‌روند و به پندارشان از او استمداد مى‌جويند با هوا و هوسهاى سركش به خوبى سازگار است، و ميدان را براى شهوات آنها مى‌گشايد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 520
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست