نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 520
و تمثالهايى از آن مىدانست.
قرآن در يك عبارت كوتاه اما كوبنده و پر قدرت كه در آيات فوق خوانديم
مىگويد:" اينها همه نامهايى است بى محتوا، و اسمهايى است بى مسمى، كه شما و
نياكانتان بدون هيچ دليل و مدرك انتخاب كردهايد"! نه از خداى باران كه شما
به اين نامش ناميدهايد كارى ساخته است و نه از خداى خيالى آفتاب و دريا و جنگ و
صلح.
همه چيز از ناحيه خدا است، و همه عالم هستى سر بر فرمان او هستند، و هماهنگى
اين موجودات مختلف با يكديگر بهترين دليل بر وحدت خالق آنهاست كه اگر"
آلهه" و خدايانى در كار بود نه تنها اين هماهنگى وجود نداشت بلكه به تضاد و
فساد جهان مىانجاميد لَوْ كانَ فِيهِما
آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا.
3- سرچشمه روانى بتپرستى
سرچشمههاى تاريخى بتپرستى را دانستيم ولى بتپرستى از نظر روانى و فكرى
سرچشمههاى ديگرى دارد كه در آيات فوق به آن اشاره شده است، و آن پيروى از گمانهاى
بى اساس و هواى نفس است.
پندار و خيالى است كه براى افراد نادان پيدا مىشود، و مقلدان چشم و گوش بسته
آن را از يكديگر مىگيرند، و نسل به نسل منتقل مىشود.
البته معبودى همچون بت كه هيچگونه كنترل و نظارتى روى بندگان خود ندارد، نه
معاد و رستاخيز و حساب و كتابى دارد، و نه بهشت و دوزخى، و به آنها كاملا آزادى
مىدهد و تنها در مشكلات به سراغ او مىروند و به پندارشان از او استمداد مىجويند
با هوا و هوسهاى سركش به خوبى سازگار است، و ميدان را براى شهوات آنها مىگشايد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 520