نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 479
اما ببينيم اين سوگند براى چه ياد شده است؟ آيه بعد چنين توضيح مىدهد:"
هرگز دوست شما (محمد) منحرف نشده و مقصد را گم نكرده است" (ما ضَلَّ صاحِبُكُمْ وَ ما غَوى).
او هميشه در مسير حق گام بر مىدارد، و در گفتار و كردارش كمترين انحرافى
نيست.
تعبير به" صاحب" كه به معنى دوست و همنشين است ممكن است اشاره به
اين باشد كه آنچه او مىگويد از روى محبت و دلسوزى براى شما است.
بسيارى از مفسران ميان" ضل" و" غوى" فرقى نگذاشتهاند، و
آنها را تاكيد يكديگر مىدانند، ولى بعضى معتقدند كه ميان اين دو تفاوت است:
" ضلالت" آن است كه انسان ابدا راهى به مقصد نيابد، ولى"
غوايت" آن است كه راه او مستقيم و خالى از اشكال نباشد، اولى همچون"
كفر" است و دومى همچون" فسق و گناه".
ولى" راغب" در" مفردات" در معنى" غى"
مىگويد:" جهلى است كه توأم با اعتقاد فاسد باشد".
بنا بر اين" ضلالت" به معنى مطلق جهل و نادانى و بيخبرى است،
ولى" غوايت" جهلى است كه با عقيده باطلى توأم باشد، و به هر حال خداوند
مىخواهد در اين عبارت هر گونه انحراف و جهل و گمراهى و اشتباه را از پيامبرش نفى
كند، و تهمتهايى را كه در اين زمينه از سوى دشمنان به او زده مىشد خنثى نمايد.
***
سپس براى تاكيد اين مطلب، و اثبات اينكه آنچه مىگويد از سوى خدا است،
مىافزايد:" او هرگز از روى هواى نفس سخن نمىگويد"
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 479