responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 480

(وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‌).

اين تعبير شبيه استدلالى است براى آنچه در آيه قبل در زمينه نفى ضلالت و غوايت آمده، چرا كه سرچشمه گمراهيها غالبا پيروى از هواى نفس است.

در سوره ص آيه 26 مى‌خوانيم: وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى‌ فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ‌ از هواى نفس پيروى مكن كه تو را از طريق خداوند گمراه مى‌سازد".

و در حديث معروف پيامبر ص و امير مؤمنان على ع نيز آمده است:

اما اتباع الهوى فيصد عن الحق:

" اما پيروى از هواى نفس انسان را از راه خدا باز مى‌دارد" [1] بعضى از مفسران معتقدند كه جمله" ما ضل صاحبكم" ناظر به نفى جنون از پيامبر است، و جمله" و ما غوى" ناظر به نفى شاعر بودن، و يا هر گونه ارتباط به شعر چرا كه در آيه 224 سوره شعرا مى‌خوانيم: وَ الشُّعَراءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ‌:" شعرا كسانى هستند كه گمراهان از آنها پيروى مى‌كنند (شعراى خيال‌پرداز و بى‌هدف) و جمله" وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‌" نفى نسبت كهانت است چرا كه كاهنان افرادى هواپرست و هوسبازند.

***
سپس با صراحت تمام مى‌گويد" آنچه را او آورده است تنها وحى است كه از سوى خداوند به او فرستاده شده" (إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحى‌).

او از خودش چيزى نمى‌گويد، و قرآن ساخته و پرداخته فكر او نيست، همه از ناحيه خدا است، و دليل اين ادعا در خودش نهفته است، بررسى آيات قرآن به خوبى گواهى مى‌دهد كه هرگز يك انسان هر قدر عالم و متفكر باشد، تا چه‌


[1]" نهج البلاغه" كلام 42.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 480
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست