responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 381

سپس مى‌افزايد:" بلكه آنها قومى طغيانگرند" (بَلْ هُمْ قَوْمٌ طاغُونَ‌) [1] اين اثر روح طغيانگرى است كه براى بيرون كردن مردان حق از صحنه به هر دروغ و تهمتى متوسل مى‌شوند، و چون پيامبران با معجزات و دستورات تازه به ميان اقوام مى‌آيند بهترين برچسب را اين مى‌بينند كه آنها را به" سحر" و" جنون" متهم سازند. بنا بر اين عامل" وحدت عمل" آنها همان روحيه واحد خبيث طغيانگرى آنها است.

***
باز براى تسلى خاطر و دلدارى بيشتر به پيامبر ص مى‌فرمايد:" اكنون كه اين قوم طاغى و سركش حاضر به شنيدن حق نيستند از آنها روى بگردان" (فَتَوَلَّ عَنْهُمْ‌).

و مطمئن باش كه تو وظيفه خود را به طور كامل انجام داده‌اى، و" هرگز درخور سرزنش و ملامت نخواهى بود" (فَما أَنْتَ بِمَلُومٍ‌).

اگر آنها حق را نپذيرند غم مخور كه دلهاى شايسته‌اى در انتظار آن است.

اين جمله در حقيقت يادآور آيات ديگرى است كه نشان مى‌دهد پيامبر آن قدر دلسوز بود كه گاه از عدم ايمان آنها نزديك بود دق كند، چنان كه در آيه 6 سوره كهف مى‌خوانيم: فَلَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ عَلى‌ آثارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَدِيثِ أَسَفاً:" گويى مى‌خواهى خود را از غم و اندوه به خاطر اعمال آنها هلاك كنى چرا كه آنها به اين قرآن ايمان نياورده‌اند".

البته يك رهبر راستين بايد چنين باشد.

***
مفسران گفته‌اند هنگامى كه اين آيه نازل شد پيامبر ص و مؤمنان‌


[1]" بل" در آيه فوق" اضرابيه" است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 381
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست