responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 298

منظور از احياء همان زنده كردن نخستين در دنيا است، و منظور از ميراندن در پايان عمر است، و جمله:" إِلَيْنَا الْمَصِيرُ" اشاره به زنده شدن در رستاخيز است.

در حقيقت آيه اشاره به اين نكته مى‌كند كه همانگونه كه مرگ و حيات نخستين به دست ما است، باز گرداندن به زندگى و قيام قيامت نيز به دست ما و به سوى ما است.

***
سپس براى توضيح بيشتر مى‌فرمايد:" بازگشت آنها به سوى ما روزى است كه زمين از روى آنها شكافته مى‌شود، و آنها زنده مى‌شوند و به سرعت خارج مى‌گردند" (يَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ سِراعاً) [1] و در پايان آيه مى‌افزايد:" اين حشر و جمع كردن مردم در قيامت براى ما سهل و آسان است" (ذلِكَ حَشْرٌ عَلَيْنا يَسِيرٌ).

" حشر" به معنى جمع و گردآورى از هر سو است.

روشن است خداوندى كه آفريننده آسمانها و زمين و آنچه در ميان آن دو است حشر و نشور مردگان براى او كار ساده‌اى مى‌باشد. اصولا مشكل و آسان براى كسى است كه قدرتش محدود است، آن كسى كه قدرتش نامحدود است همه چيز براى او يكسان و آسان است.

جالب اينكه در بعضى از روايات مى‌خوانيم:" اولين كسى كه زنده مى‌شود و از قبر خارج گشته، وارد صحنه محشر مى‌شود پيامبر ص است و على ع‌


[1]" سراع" جمع" سريع" مانند" كرام" جمع" كريم" و در اينجا حال است براى فاعل" يخرجون" كه محذوف مى‌باشد، و در تقدير چنين است:" يخرجون سراعا" بعضى نيز" سراع" را مصدر مى‌دانند كه در موضع حال واقع شده.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 298
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست