نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 298
منظور از احياء همان زنده كردن نخستين در دنيا است، و منظور از ميراندن در
پايان عمر است، و جمله:" إِلَيْنَا
الْمَصِيرُ" اشاره به زنده شدن در رستاخيز است.
در حقيقت آيه اشاره به اين نكته مىكند كه همانگونه كه مرگ و حيات نخستين به
دست ما است، باز گرداندن به زندگى و قيام قيامت نيز به دست ما و به سوى ما است.
***
سپس براى توضيح بيشتر مىفرمايد:" بازگشت آنها به سوى ما روزى است كه
زمين از روى آنها شكافته مىشود، و آنها زنده مىشوند و به سرعت خارج
مىگردند" (يَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ
سِراعاً) [1] و در پايان آيه مىافزايد:" اين حشر و جمع كردن مردم
در قيامت براى ما سهل و آسان است" (ذلِكَ
حَشْرٌ عَلَيْنا يَسِيرٌ).
" حشر" به معنى جمع و گردآورى از هر سو است.
روشن است خداوندى كه آفريننده آسمانها و زمين و آنچه در ميان آن دو است حشر و
نشور مردگان براى او كار سادهاى مىباشد. اصولا مشكل و آسان براى كسى است كه
قدرتش محدود است، آن كسى كه قدرتش نامحدود است همه چيز براى او يكسان و آسان است.
جالب اينكه در بعضى از روايات مىخوانيم:" اولين كسى كه زنده مىشود و از
قبر خارج گشته، وارد صحنه محشر مىشود پيامبر ص است و على ع
[1]" سراع" جمع"
سريع" مانند" كرام" جمع" كريم" و در اينجا حال است براى
فاعل" يخرجون" كه محذوف مىباشد، و در تقدير چنين است:" يخرجون
سراعا" بعضى نيز" سراع" را مصدر مىدانند كه در موضع حال واقع شده.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 298