نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 274
و بسيار خواهد بود، و مصداق" ظلام" خواهد شد، بنا بر اين او از هر
گونه ستمى بر كنار است.
و يا ناظر به كثرت افراد و مصاديق است چرا كه اگر ستم كوچكى به بندهاى كند
افراد شبيه او بسيارند و مجموعا ظلم بسيار مىشود.
به هر حال اين تعبير دليل بر اختيار و آزادى اراده بندگان است، نه شيطان مجبور
است شيطنت كند، و نه كافران مجبورند راه كفر و عناد و راه شيطان را پيش گيرند و نه
سرنوشت قطعى و خارج از اراده براى كسى مقرر شده است.
در اينجا اين سؤال پيش مىآيد كه چگونه مىفرمايد:" سخن من تغيير ناپذير
است" در حالى كه جمعى مشمول عفو او مىشوند؟
پاسخ اين است كه عفو نيز طبق برنامه حساب شدهاى است، و فرع بر اين است كه
انسان عملى انجام داده باشد كه در عين مجرم بودن قابليت و شايستگى عفو را داشته
باشد، اين خود يكى از سنتهاى الهى است كه آنها را كه شايسته عفوند مشمول عفو خويش
قرار دهد و اين نيز تغيير ناپذير است.
***
در آخرين آيه مورد بحث به فراز كوتاه و تكان دهندهاى از حوادث قيامت
اشاره كرده، مىگويد:" به خاطر بياوريد روزى را كه به جهنم مىگوئيم آيا پر
شدهاى؟! و او در پاسخ مىگويد: آيا افزون بر اين هم وجود دارد"؟! (يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَ تَقُولُ
هَلْ مِنْ مَزِيدٍ) [1] در اينكه منظور از" هَلْ مِنْ مَزِيدٍ"
چيست؟ دو تفسير گفتهاند:
[1] در اينكه" يوم" در
اينجا متعلق به چيست؟ سه نظر وجود دارد: نخست اينكه متعلق به" اذكروا"
محذوف است، و مخاطب آن تمام انسانها هستند، ديگر اينكه متعلق به" يبدل"
است و سوم متعلق به" ظلام" كه در آيه قبل آمده است. ولى احتمال اول
مناسبتر به نظر مىرسد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 274