نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 111
است سرانجام اسلام عالمگير مىشود و بر همه اديان پيروز خواهد گشت.
چرا نشود در حالى كه محتواى دعوت رسول اللَّه هدايت است (ارسله بالهدى) و آئين
او حق است (و دين الحق) و هر ناظر بى طرفى مىتواند حقانيت آن را در آيات اين
قرآن، و احكام فردى و اجتماعى، و قضايى، و سياسى اسلام، و همچنين تعليمات اخلاقى و
انسانى آن بنگرد، و از پيشگوييهاى دقيق و صريحى كه از آينده دارد و درست به وقوع
مىپيوندد ارتباط اين پيامبر ص را به خدا به طور قطع بداند.
آرى منطق نيرومند اسلام، و محتواى غنى و پر بار آن، ايجاب مىكند كه سرانجام
اديان شركآلود را جاروب كند، و اديان آسمانى تحريف يافته را در برابر خود به خضوع
وا دارد، و با جاذبه عميق خود دلها را به سوى اين آئين خالص جلب و جذب كند.
در اينكه منظور از اين پيروزى" پيروزى منطقى" است يا پيروزى نظامى؟
در ميان مفسران گفتگو است:
" جمعى" معتقدند اين پيروزى تنها" پيروزى منطقى و
استدلالى" است، و اين امر حاصل شده است، چرا كه اسلام از نظر قدرت منطق و
استدلال بر همه آئينهاى موجود برترى دارد.
در حالى كه" جمعى ديگر" پيروزى را به معنى" غلبه ظاهرى" و
غلبه قدرت گرفتهاند، و موارد استعمال اين كلمه (يظهر) نيز دليل بر غلبه خارجى
است، و به همين دليل مىتوان گفت: علاوه بر مناطق بسيار وسيعى كه امروز در شرق و
غرب و شمال و جنوب عالم در قلمرو اسلام قرار گرفته، و هم اكنون بيش از 40 كشور
اسلامى با جمعيتى حدود يك ميليارد نفر زير پرچم اسلام قرار دارند، زمانى فرا خواهد
رسيد كه همه جهان رسما در زير اين پرچم قرار مىگيرد، و اين امر به وسيله
قيام" مهدى" (ارواحنا فداه) تكميل مىگردد،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 111