نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 112
چنان كه در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام ص نقل شده است كه فرمود:
لا يبقى على ظهر الارض بيت مدر و لا وبر الا ادخله اللَّه كلمة الاسلام
:" در سراسر روى زمين خانهاى از سنگ و گل، يا خيمههايى از كرك و مو، باقى
نمىماند، مگر اينكه خداوند اسلام را در آن وارد مىكند"! [1] در اين زمينه
بحث مشروحى ذيل آيه مشابه آن آيه 33 سوره توبه داشتيم [2] اين نكته نيز قابل توجه است كه بعضى تعبير
به" الهدى" را اشاره به استحكام" عقائد" اسلامى دانستهاند در
حالى كه" دين الحق" را ناظر به حقانيت" فروع دين" مىدانند،
ولى دليلى بر اين تقسيم بندى نداريم و ظاهر اين است كه هدايت و حقانيت هم در اصول
است و هم در فروع.
در اينكه مرجع ضمير در" ليظهره"" اسلام" است يا"
پيامبر" ص؟
مفسران دو احتمال دادهاند، ولى قرائن به خوبى نشان مىدهد كه منظور همان دين
حق است، چرا كه هم از نظر جمله بندى نزديكتر به ضمير است، و هم پيروزى دين بر دين
تناسب دارد نه شخص بر دين.
آخرين سخن در مورد آيه اينكه جمله" كَفى بِاللَّهِ شَهِيداً" اشارهاى است به اين واقعيت كه اين پيشگويى نيازى به هيچ شاهد و گواه
ندارد، چرا كه شاهد و گواهش اللَّه است، و رسالت رسول خدا ص نيز نياز به گواه
ديگرى ندارد كه گواه آن نيز خدا است، و اگر" سهيل بن عمرو" و امثال او
حاضر نشوند عنوان" رسول اللَّه" بعد از نام محمد ص بنويسند" عرض
خود مىبرند،
[1]" تفسير مجمع البيان"
جلد 5 صفحه 25" قرطبى" نيز اين روايت را از پيغمبر گرامى اسلام ذيل آيه
55 سوره نور آورده (جلد 7 صفحه 4692).