نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 473
به آن حريص است، و نسبت اين امر به شيطان به خاطر وسوسههايى است كه او در جان
انسان مىكند، و مانع هدايت او مىشود.
جمله و املى لهم از ماده" املاء" به معنى ايجاد طول امل و آرزوهاى
دور و دراز است كه انسان را به خود مشغول داشته و از حق بازمىدارد.
***
آيه بعد علت اين تسويلات و تزيينات شيطانى را چنين شرح مىدهد:" اين
بخاطر آن است كه آنها به كسانى كه از نزول وحى الهى به پيامبر ص اسلام ناراحت
بودند گفتند ما در بعضى از امور از شما پيروى مىكنيم" (ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لِلَّذِينَ كَرِهُوا ما نَزَّلَ
اللَّهُ سَنُطِيعُكُمْ فِي بَعْضِ الْأَمْرِ).
كار منافق همين است كه به دنبال افراد سرخورده و مخالف مىگردد، و اگر در تمام
جهات با او قدر مشترك نداشته باشد به همان مقدار كه وجوه مشترك موجود است همكارى،
بلكه اطاعت مىكند.
منافقان مدينه نيز به سراغ يهود آمدند، يهود" بنى نضير" و" بنى
قريظه" كه پيش از بعثت پيامبر از مبلغان اسلام بودند، اما بعد از ظهورش بخاطر
حسد و كبر و به خطر افتادن منافعشان ظهور اسلام را ناخوشايند دانستند، و از آنجا
كه مخالفت با پيامبر اسلام و توطئه ضد او قدر مشتركى در ميان منافقان و يهود بود
قول همكارى به آنها دادند.
تعبير" فِي بَعْضِ الْأَمْرِ" شايد اشاره به اين است كه ما تنها در اين قسمت با
شما همكارى مىكنيم، ولى شما با بتپرستى مخالفيد، و معتقد به رستاخيز هستيد، ما
در اين امور با شما همراه نيستيم [1] اين سخن شبيه چيزى است كه در آيه 11 سوره حشر آمده:
[1] در تفسير اين آيه احتمالات متعدد
ديگرى نيز داده شده كه هيچكدام با آيات قبل و بعد سازگار نيست، لذا از ذكر آنها
صرف نظر شد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 473