نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 472
27- حال آنها چگونه خواهد بود هنگامى كه فرشتگان (مرگ) بر صورت و پشت آنها
مىزنند (و قبض روحشان مىكنند).
28- اين بخاطر آن است كه آنها از آنچه خداوند را به خشم مىآورد پيروى كردند و
آنچه را موجب خشنودى او است كراهت داشتند لذا اعمالشان را حبط و نابود كرد.
تفسير: چرا در قرآن تدبر نمىكنند؟!
اين آيات هم چنان به بحث پيرامون منافقان و موضعگيريهاى مختلف آنها ادامه
مىدهد، مىفرمايد:" كسانى كه بعد از روشن شدن حق بازگشتند و پشت كردند،
شيطان اعمال زشتشان را در نظرشان زينت داده، و آنها را به آرزوهاى دور و دراز
فريفته است" (إِنَّ الَّذِينَ
ارْتَدُّوا عَلى أَدْبارِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى
الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلى لَهُمْ).
گر چه بعضى احتمال دادهاند كه اين آيه پيرامون جمعى از كفار اهل كتاب سخن
مىگويد كه قبل از قيام پيامبر اسلام ص نشانههاى او را بر اساس كتب آسمانيشان
مىشمردند و سخت در انتظار او بودند، اما بعد از قيام او و روشن شدن اين نشانهها
به او پشت كردند و شهوات و منافع مادى، مانع ايمانشان شد.
ولى قرائنى كه در آيات قبل و بعد است به خوبى نشان مىدهد اين آيه نيز در باره
منافقان سخن مىگويد كه نزديك آمدند و دلائل حقانيت پيامبر ص را به وضوح ديدند و
شنيدند، ولى به خاطر هواپرستى و تسويلات شيطانى به آن پشت كردند.
" سول" از ماده" سؤل" (بر وزن قفل) به معنى حاجتى است كه
نفس آدمى نسبت به آن حريص است [1] و" تسويل" معنى ترغيب و تشويق نسبت به امورى كه
[1] و لذا بعضى آن را به معنى"
اميد و آرزو" تفسير كردهاند، چنان كه در آيه 36 طه نيز مىخوانيم: قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يا مُوسى.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 472