نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 413
كه احكامى در قرآن براى بردگان ذكر شده است كه اصل وجود بردگى را حتى در زمان
پيامبر ص و صدر اسلام اثبات مىكند، مانند احكامى كه در مورد ازدواج با بردگان، يا
احكام محرميت يا مساله مكاتبه (قرارداد براى آزادى بردگان) كه در آيات متعددى از
قرآن در سوره نساء- نحل- مؤمنون- نور- روم و احزاب آمده است.
اينجا است كه بعضى بر اسلام خرده مىگيرند كه چرا اين آئين الهى با آن همه
محتوا و ارزشهاى والاى انسانى مساله بردگى را به كلى الغاء نكرده، و طى يك حكم
قطعى و عمومى آزادى همه بردگان را اعلام ننموده است؟!.
درست است كه اسلام سفارش زيادى در مورد بردگان كرده، اما آنچه مهم است آزادى
بىقيد و شرط آنها است، چرا انسانى مملوك انسان ديگرى باشد و آزادى را كه بزرگترين
عطيه الهى است از دست دهد؟!
***
پاسخ:
در يك جمله كوتاه بايد گفت كه اسلام برنامه دقيق و زمانبندى شده براى آزادى
بردگان دارد كه بالمال همه آنها تدريجا آزاد مىشوند، بىآنكه اين آزادى عكس العمل
نامطلوبى در جامعه به وجود آورد.
ولى پيش از آنكه به توضيح اين طرح دقيق اسلامى بپردازيم ذكر چند نكته را
مقدمتا لازم مىدانيم.
1- اسلام هرگز ابداع كننده بردگى نبوده است
اسلام هرگز ابداع كننده بردگى نبوده است، بلكه در حالى ظهور كرد كه مساله
بردگى سراسر جهان را گرفته بود، و با تار و پود جوامع بشرى آميخته بود، حتى بعد از
اسلام نيز در تمام جوامع مساله بردگى ادامه يافت، تا حدود يكصد سال قبل كه"
نهضت آزادى بردگان" شروع شد، چرا كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 413