نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 414
به خاطر دگرگون شدن نظام زندگى بشر مساله بردگان به شكل قديمى ديگر قابل قبول
نبود.
الغاى بردگى نخست از اروپا شروع شد سپس در ساير كشورها از جمله آمريكا و آسيا
گسترش يافت.
در انگلستان تا سال 1840 ميلادى، و در فرانسه تا سال 1848، و در هلند تا سال
1863، و در آمريكا تا سال 1865 بردگى ادامه داشت، و سپس كنگره" بروكسل"
ضمن اعلاميهاى تصميم به الغاى بردگى در سراسر جهان گرفت، و اين در سال 1890 بود
(يعنى كمتر از صد سال قبل).
2- تغيير شكل بردگى در دنيا امروز:
درست است كه غربيها به اصطلاح پيشقدم در الغاى بردگى بودند، اما وقتى دقيقا
مساله را بررسى مىكنيم مىبينيم بردگى نه تنها ريشهكن نشد، بلكه به صورت
خطرناكتر و وحشتناكترى يعنى در شكل استعمار ملتها و بردگى مستعمرات آشكار گشت،
بطورى كه هر قدر بردگى فردى رو به ضعف مىگذاشت بردگى دستجمعى و استعمار قوىتر و
نيرومندتر مىشد، امپراطورى انگلستان كه پيشقدم در الغاى بردگى بود پيشقدم در امر
استعمار نيز محسوب مىشود!.
جناياتى كه استعمارگران غربى در طول مدت استعمار خود انجام دادند نه تنها كمتر
از جنايات دوران بردگى نبود، بلكه از شدت و گسترش بيشترى برخوردار بود.
حتى بعد از آزاد شدن مستعمرات باز بردگى ملتها ادامه يافت چرا كه اين آزادى،
آزادى به اصطلاح سياسى بود، ولى استعمار اقتصادى و فرهنگى هنوز در بسيارى از
مستعمرات آزاد شده و غير آن حكمفرما است.
مخصوصا كشورهاى كمونيستى كه براى مساله الغاى بردگى بيش از همه سينه چاك
مىكنند خود گرفتار يك نوع بردهدارى شرمآور عمومى هستند،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 414