نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 205
بگيريد، و به ميان دوزخ پرتابش كنيد"! (خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلى سَواءِ الْجَحِيمِ).
" فاعتلوه" از ماده" عتل" (به وزن قتل) به معنى گرفتن و
كشيدن و پرتاب كردن است، كارى كه ماموران با مجرمان سركشى كه در برابر هيچ قانونى
سر تسليم فرود نمىآورند انجام مىدهند.
" سواء" به معنى وسط است، چرا كه فاصله آن نسبت به اطراف، مساوى
است، و بردن اينگونه اشخاص به وسط جهنم به خاطر آن است كه حرارت، طبعا شديدتر و
شعلههاى آتش از هر سو آنها را احاطه مىكند.
***
باز به يكى ديگر از مجازاتهاى دردناك آنها اشاره كرده مىگويد:
" سپس به ماموران دوزخ دستور داده مىشود، كه بر سر او، از عذاب سوزان
بريزيد" (ثُمَّ صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذابِ
الْحَمِيمِ) [1] به اين ترتيب هم از درون مىسوزند و هم از بيرون تمام
وجودشان را آتش فرا مىگيرد، و در وسط آتش نيز آب سوزان بر آنها مىريزند.
نظير همين معنى در آيه 19 سوره حج آمده است:" يُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُؤُسِهِمُ الْحَمِيمُ".
***
و بعد از اين همه عذابهاى دردناك جسمانى مجازات جانكاه روانى آنها شروع
مىشود: به اين مجرم گناهكار سركش و بىايمان گفته مىشود:" بچش، تو همان كسى
هستى كه به گمان خود از همه قدرتمندتر و محترمتر بودى" (ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ).
تو بودى كه بينوايان را در بند و زنجير كشيده بودى، و بر آنها ظلم و ستم
[1]" عذاب الحميم" از
قبيل" اضافه بيانيه" است، يعنى اين آب سوزان، عذابى است كه بر آنها فرو
مىريزند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 205