نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 58
آرى طبيعت آن
جهان همين است و بايد آن چنان بود كه انسان از ظاهر شدن پنهانيها وحشتى نداشته
باشد، اعمال و رفتارش را آن چنان انجام دهد كه هم امروز اگر در ملاء عام نمايان
گردد از آن نگران نباشد.
در دومين
توصيف از آن روز مىافزايد:" چيزى از مردم بر خدا مخفى نخواهد بود" (لا
يَخْفى عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَيْءٌ).
در اين جهان
و امروز نيز چيزى بر خداوند عالم و قادر مخفى نيست، و اصولا كسى كه وجودش بى پايان
است و هيچگونه محدوديتى در ذات پاكش راه ندارد آشكار و مخفى و غيب و شهود براى او
يكسان است.
پس چرا قرآن
جمله فوق را به عنوان توضيح و تفسيرى براى جمله" يَوْمَ
هُمْ بارِزُونَ" ذكر مىكند؟
دليل آن روشن
است زيرا ظهور اشياء در آن روز از تاكيد بيشترى برخوردار است، جايى كه ديگران نيز
از اسرار هم آگاه شوند در مورد خداوند مساله نياز به بحث و گفتگو ندارد.
سومين ويژگى
آن روز حاكميت مطلقه پروردگار است، چنان كه در دنباله همين آيه مىفرمايد:"
در آن روز گفته مىشود حكومت و ملك امروز براى كيست"؟
(لِمَنِ الْمُلْكُ
الْيَوْمَ).
و در پاسخ مىگويند:"
از آن خداوند واحد قهار است" (لِلَّهِ الْواحِدِ
الْقَهَّارِ).
اين سؤال را
چه كسى مطرح مىكند؟ و آن جواب را چه كسانى مىگويند؟
در آيه سخنى
از آن به ميان نيامده است.
بعضى
گفتهاند سؤال از ناحيه پروردگار مطرح مىشود، و جواب را همه مؤمنان و كافران مىگويند
[1]