نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 59
بعضى نيز
گفتهاند: سؤال و جواب هر دو از ناحيه خداست [1]
و بعضى معتقدند منادى الهى اين سؤال را آشكارا مطرح مىكند و خود او نيز پاسخ
مىگويد.
ولى ظاهر اين
است كه اين سؤال و جواب از سوى فرد خاصى عنوان نمىشود سؤالى است كه از سوى خالق و
مخلوق، فرشته و انسان، مؤمن و كافر و از تمام ذرات وجود و در و ديوار عالم هستى
بدون استثنا مطرح است، و همگى نيز با زبان حال به آن پاسخ مىگويند، يعنى به هر جا
بنگرى آثار حاكميت او نمايان است و بر هر چه نگاه كنى نشانههاى قاهريت او در آن
ظاهر است.
به زمزمه هر
ذرهاى گوش فرا دهى" لِمَنِ الْمُلْكُ"
مىگويد، و در پاسخ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ
از آن مىشنوى.
نمونه بسيار
كوچك آن را در همين دنيا مىبينيم كه گاه به هنگام ورود در يك خانه يا يك شهر و يك
كشور ظهور و حضور و قدرت فرد معينى را در همه جا احساس مىكنيم، گويى همه مىگويند
مالك و حاكم در اينجا فلان شخص است، در و ديوار نيز به اين امر گواهى مىدهد.
البته امروز
نيز مالكيت خداوند در سراسر عالم حاكم است، اما در قيامت ظهور و بروز تازهاى پيدا
مىكند، در آنجا نه خبرى از حكومت جباران است، و نه از نعرههاى مستانه طاغوتيان.
نه خبرى از
نيروهاى اهريمنى به گوش مىرسد، و نه از قدرتنمايى ظاهرى شيطان و لشكريانش اثرى
به چشم مىخورد.
***
ويژگى
چهارم آن روز اين است كه روز پاداش و كيفر است، چنان كه در آيه بعد
مىفرمايد:" امروز هر كسى در برابر كارى كه انجام داده جزا داده
مىشود".