responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 404

نبود در ميان آنها داورى مى‌شد" دستور عذابشان صادر مى‌گشت و مجالى به آنها نمى‌داد (وَ لَوْ لا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ‌).

در عين حال آنها نبايد اين حقيقت را فراموش كنند كه" براى ظالمان عذاب دردناكى است" (وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ‌).

منظور از" كلمة الفصل" مهلت مقررى است كه خداوند به اينگونه افراد داده تا آزادى عمل داشته باشند و اتمام حجت بر آنها بشود.

تعبير به" ظالمين" در باره مشركانى كه عقيده به تشريعهايى در برابر قوانين الهى داشتند به خاطر وسعتى است كه در مفهوم" ظلم" وجود دارد، و به هر كارى كه در غير موردش صورت گيرد اطلاق مى‌گردد ظاهر اين است كه منظور از" عذاب اليم" عذاب روز قيامت است، چون اين تعبير در قرآن مجيد معمولا در اين معنى به كار مى‌رود، آيه بعد نيز گواه بر اين حقيقت است، و اينكه بعضى از مفسران آن را اعم از عذاب دنيا و آخرت گرفته‌اند (مانند قرطبى) بعيد به نظر مى‌رسد.

***
سپس به توضيح كوتاهى در باره" عذاب ظالمين" و توضيح بيشترى در باره" پاداش مؤمنان" در مقابل آنها، پرداخته، مى‌گويد:" در آن روز ستمگران را مى‌بينى كه از اعمالى كه انجام داده‌اند سخت بيمناكند، اما چه فايده كه مجازات اعمالشان آنها را فرو مى‌گيرد" (تَرَى الظَّالِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا كَسَبُوا وَ هُوَ واقِعٌ بِهِمْ‌).

" اما كسانى كه ايمان آورده‌اند و عمل صالح انجام داده‌اند در بهترين و سرسبزترين باغهاى بهشت جاى دارند" (وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فِي رَوْضاتِ الْجَنَّاتِ‌).

" روضات" جمع" روضة" به معنى محلى است كه آب و درخت فراوان‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 404
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست