نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 392
سپس به يكى از دلائل توحيد و قدرت
پروردگار، كه در عين حال متضمن اثبات نبوت است در مقابل احتجاج كنندگان بىمنطق
پرداخته مىگويد:
" خداوند همان كسى است كه كتاب آسمانى را به حق نازل كرد و همچنين ميزان
را" (اللَّهُ الَّذِي أَنْزَلَ الْكِتابَ
بِالْحَقِّ وَ الْمِيزانَ).
" حق" كلمه جامعى است كه معارف و عقائد حقه، و همچنين اخبار صحيح و
برنامههاى هماهنگ با نيازهاى فطرى و اجتماعى را و آنچه از اين قبيل است شامل
مىشود، چرا كه حق، همان چيزى است كه با عينيت خارجى موافق است و تحقق يافته، و
جنبه ذهنى و پندارى ندارد.
همچنين" ميزان" در اينگونه موارد معنى جامعى دارد هر چند معنى آن در
لغت به معنى" ترازو" و ابزار سنجش وزن است، اما در معنى كنايى به هر
گونه معيار سنجش، و قانون صحيح الهى، و حتى شخص پيامبر اسلام ص و امامان راستين ع
كه وجودشان معيار تشخيص حق از باطل است اطلاق مىگردد و ميزان روز قيامت نيز
نمونهاى است از اين معنى.
به اين ترتيب خداوند كتابى بر پيامبر اسلام ص نازل كرده است كه هم حق است، و
هم ميزان ارزيابى ارزشها است، به گونهاى كه دقت در محتواى اين كتاب، از معارف و
عقائدش گرفته تا طرق استدلال منطقى آن، و از قوانين اجتماعيش گرفته تا برنامههايى
كه براى تهذيب نفوس و تكامل انسانها ريخته دليل حقانيت آن است، اين محتوى عالى با
اين عمق و عظمت، آنهم از يك فرد امى و درس نخوانده كه از عقب افتادهترين محيطها
برخاسته خود دليلى است بر عظمت پروردگار و وجود عالم ما وراء طبيعت و هم دليلى است
بر حقانيت آورنده آن.
و به اين ترتيب جمله فوق پاسخى است براى مشركان و هم اهل كتاب.
و از آنجا كه نتيجه همه اين مسائل، مخصوصا بروز و ظهور كامل حق و عدالت
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 392