نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 393
و ميزان در قيامت است در پايان آيه مىگويد:" تو چه مىدانى شايد ساعت
(قيام رستاخيز) نزديك باشد"؟! (وَ ما
يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ).
همان قيامتى كه وقتى برپا شود همگان در دادگاه عدلش حضور مىيابند، و در برابر
ميزان سنجشى كه حتى به اندازه سنگينى يك دانه خردل و كوچكتر از آن را دقيقا
مىسنجند قرار مىگيرند.
***
سپس به موضعگيرى كفار و مؤمنان در برابر آن، پرداخته مىگويد:
" آنها كه به قيامت ايمان ندارند در باره آن شتاب مىكنند، و مىگويند
اين قيامت كى خواهد آمد"؟! (يَسْتَعْجِلُ
بِهَا الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِها).
آنها هرگز به خاطر عشق به قيامت و رسيدن به لقاى محبوب، اين سخن را نمىگويند،
بلكه از روى استهزاء و مسخره و انكار چنين تقاضايى دارند، و اگر مىدانستند قيامت
بر سر آنها چه مىآورد هرگز چنين تقاضايى نداشتند.
" ولى آنها كه ايمان آوردهاند پيوسته با خوف و هراس مراقب آن هستند، و
مىدانند پيوسته آن حق است و خواهد آمد" (وَ الَّذِينَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْها وَ يَعْلَمُونَ
أَنَّهَا الْحَقُ) [1] البته لحظه قيام قيامت بر همه پوشيده است، حتى بر پيامبران
مرسل و فرشتگان مقرب خدا، تا هم وسيله تربيت مداوم باشد براى مؤمنان، و هم آزمون و
اتمام حجتى براى منكران، ولى اصل وقوع آن جاى ترديد نيست.
و از اينجا روشن مىشود كه ايمان به قيامت و دادگاه بزرگ عدل الهى
[1]" مشفقون" از ماده"
اشفاق" به معنى علاقه توام با ترس است، هر گاه با" من" متعدى شود
جنبه خوف در آن غلبه دارد، و هر گاه با" على" متعدى شود مساله توجه و
مراقبت در آن غلبه خواهد داشت، و لذا انسان به دوستش مىگويد" انا مشفق
عليك" (تفسير روح المعانى و مفردات راغب)
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 393