نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 518
ممكن است اين گزينش، تكوينى باشد و يا تشريعى، به اين معنى كه خداوند آفرينش
آنها را از آغاز، آفرينش ممتازى قرار داد، هر چند با داشتن آفرينش ممتاز، هرگز
مجبور به انتخاب راه حق نبودند، بلكه با اراده و اختيار خود اين راه را پيمودند،
سپس به خاطر اطاعت فرمان خدا و تقوا و پرهيزكارى و كوشش در راه هدايت انسانها،
امتيازهاى جديدى كسب كردند كه با امتياز ذاتى آنها آميخته شد و به صورت انسانهايى
برگزيده درآمدند.
و در آيه بعد مىافزايد:" آنها فرزندان و دودمانى بودند كه بعضى از بعض
ديگر گرفته شده بودند" (ذُرِّيَّةً
بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ). [1] اين برگزيدگان الهى از نظر اسلام و پاكى و
تقوا و مجاهده براى راهنمايى بشر همانند يكديگر بودند، و همچون نسخههاى متعدد از
يك كتاب كه هر يك از ديگرى اقتباس شده باشد.
و در پايان آيه اشاره به اين حقيقت مىكند كه خداوند مراقب كوششها و تلاشهاى
آنها بوده، و سخنانشان را شنيده است و از اعمالشان آگاه است مىفرمايد:
" خداوند شنوا و دانا است" (وَ
اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ).
در آيات فوق علاوه بر آدم، به تمام پيامبران اولو العزم اشاره شده است، نام
نوح، صريحا آمده، و آل ابراهيم هم خود او و هم موسى و عيسى و پيامبر اسلام ص را
شامل مىشود، و ذكر آل عمران اشاره مجددى به مريم و حضرت مسيح ع است و تكرار آن براى
اين است كه مقدمهاى براى شرح حال آنان در آيات آينده باشد.
[1]" ذرية" در اصل به معنى
فرزندان كوچك مىباشد، ولى گاه به همه فرزندان اعم از كوچك و بزرگ بلا واسطه و با
واسطه نيز گفته شده- اين واژه از ماده" ذرء" (بر وزن ابر) به معنى
آفرينش و خلقت است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 518