33- خداوند، آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران را بر جهانيان برترى داد.
34- آنها فرزندان (و دودمانى) بودند كه (از نظر پاكى و تقوا و فضيلت،) بعضى از
بعض ديگر گرفته شده بودند، و خداوند، شنوا و داناست (و از كوششهاى آنها در مسير
رسالت خود، آگاه مىباشد).
تفسير: نياكان مريم
اين آيات، سرآغازى است براى بيان سرگذشت مريم و اشارهاى به مقامات اجداد او و
نمونه بارزى است از محبت واقعى به پروردگار و ظهور آثار اين محبت در عمل، كه در
آيات گذشته به آن اشاره شده بود.
نخست مىفرمايد:" خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را
بر عالميان برگزيد" (إِنَّ
اللَّهَ اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى
الْعالَمِينَ).
" اصطفى" از ماده" صفو" (بر وزن عفو) به معنى خالص شدن
چيزى است و صفوة به معنى خالص هر چيزى است، سنگ صاف را در لغت عرب از اين نظر صفا
مىگويند كه داراى خلوص و پاكى است، بنا بر اين اصطفاء به معنى انتخاب كردن قسمت
خالص چيزى است.
آيه فوق مىگويد:" ما آدم و نوح و خاندان ابراهيم و عمران را
برگزيديم"
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 517