نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 519
نكتهها
1- امتيازات پيامبران
در اينجا سؤالى پيش مىآيد كه اين امتياز ذاتى اگر چه آنها را مجبور به پيمودن
راه حق نمىكرد و با مساله اختيار و اراده منافات نداشت ولى باز يك نوع تبعيض
محسوب مىشود.
در پاسخ بايد گفت: كه يك آفرينش آميخته با نظام صحيح چنين تفاوتى را ايجاب
مىكند (دقت كنيد) مثلا بدن انسان يك آفرينش منظم است و براى تامين اين نظام
تفاوتهايى در ميان اعضاء بايد باشد اگر تمام سلولهاى تن انسان به ظرافت سلولهاى
شبكيه چشم و يا به استحكام و قدرت سلولهاى استخوان ساق پا و يا به حساسيت سلولهاى
مغز و يا به تحرك سلولهاى قلب باشد مسلما سازمان بدن به هم مىريزد بلكه بايد
سلولهايى همچون مغز در بدن باشد و رهبرى عضلات و اعضاء بدن را به عهده بگيرد و
سلولهاى محكم استخوانى استقامت بدن را حفظ كند سلولهاى ظريف و حساس از كوچكترين
حوادث آگاه گردد و سلولهاى متحرك جنبش بيافريند.
هيچكس نمىتواند بگويد چرا همه بدن مغز نيست و يا مثلا در گياه چرا همه سلولها
به ظرافت و لطافت و زيبايى گلبرگها نمىباشند زيرا چنين وضعى ساختمان گياه را به
كلى دستخوش فنا و نيستى مىكند.
ولى نكته قابل توجه اينجا است كه اين امتياز ذاتى كه براى ايجاد يك سازمان
منظم نهايت لزوم را دارد ساده نيست، بلكه توام با يك مسئوليت عظيم به اندازه
اين" امتياز" مىباشد. وجود اين مسئوليت سنگين تعادل كفههاى ترازوى
خلقت آنها را تامين خواهد كرد، يعنى به همان نسبت كه پيامبران و رهبران بشر امتياز
دارند، همان اندازه مسئوليت نيز دارند و ديگران كه امتياز متفاوتى دارند مسئوليت
كمترى خواهند داشت.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 519