نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 439
مانند آنچه در شان نزول آيه خوانديم كه جمعى از يهود، از حروف مقطعه قرآن، سوء
استفاده كرده، آن را به معنى كوتاه بودن مدت آيين اسلام تفسير كرده بودند و يا
مسيحيان كلمه" رُوحٌ مِنْهُ" را دستاويز قرار داده و براى الوهيت عيسى به آن
استدلال كرده بودند، تمام اينها از قبيل" تاويل به غير حق" و بازگشت
دادن آيه به هدفى غير واقعى و نادرست محسوب مىشود.
***
4-" راسخون در علم" چه كسانى
هستند؟
در قرآن مجيد در دو مورد، اين تعبير به كار رفته است يكى در اينجا و ديگرى در
سوره نساء آيه 162 آنجا كه مىفرمايد:
" لكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ
مِنْهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ
مِنْ قَبْلِكَ"،" دانشمندان و راسخان در علم از
اهل كتاب، به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پيش از تو نازل گرديده است ايمان
مىآورند".
همانطور كه از معنى لغوى اين كلمه استفاده مىشود منظور از آن، كسانى هستند كه
در علم و دانش، ثابت قدم و صاحبنظرند.
البته مفهوم اين كلمه يك مفهوم وسيع است كه همه دانشمندان و متفكران را در بر
مىگيرد، ولى در ميان آنها افراد ممتازى هستند كه درخشندگى خاصى دارند و طبعا در
درجه اول، در ميان مصاديق اين كلمه قرار گرفتهاند و هنگامى كه اين تعبير ذكر
مىشود قبل از همه نظرها متوجه آنان مىشود.
و اگر مشاهده مىكنيم در روايات متعددى" راسخون فى العلم" به پيامبر
گرامى اسلام ص و ائمه هدى ع تفسير شده، روى همين نظر است، زيرا بارها گفتهايم كه
آيات و كلمات قرآن مفاهيم وسيعى دارد كه در ميان مصاديق آن افراد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 439