نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 544
1- جمعى گفتهاند منظور از نور رب، حق و عدالت است كه خداوند صفحه زمين را در
آن روز با آن نورانى مىكند.
مرحوم علامه مجلسى در بحار الانوار مىگويد: اى اضائت الارض بعدل ربها يوم
القيامة لان نور الارض بالعدل:" يعنى زمين به عدل پروردگار در روز قيامت روشن
مىشود زيرا نور زمين به عدالت است" [1] بعضى ديگر حديث معروف نبوى را كه مىگويد:
الظلم ظلمات يوم القيامة
" ظلم در قيامت در صورت تاريكى و ظلمت مجسم مىشود" شاهد اين معنى
گرفتهاند" [2]"
زمخشرى" در" كشاف" نيز همين معنى را برگزيده و مىگويد:" در
آن روز زمين از اقامه عدل و گسترش قسط در حساب و ارزيابى حسنات و سيئات روشن
مىگردد".
2- بعضى ديگر معتقدند كه اين اشاره به نورى است غير از نور خورشيد و ماه كه
خداوند مخصوص آن روز مىآفريند.
3- مفسر عاليقدر نويسنده" الميزان" مىگويد: مراد از روشن شدن زمين
به نور پروردگار كه از خصوصيات روز قيامت است همان انكشاف غطاء و كنار رفتن
پردهها و حجابها و ظاهر شدن حقايق اشياء و اعمال انسانها از خير و شر و اطاعت و
عصيان و حق و باطل مىباشد، سپس به آيه 22 سوره ق بر اين معنى استدلال كرده است: لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ
غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ"
تو در غفلت از اين موضوع بودى، ما پرده را از برابر چشمت كنار زديم و امروز چشمت
به خوبى مىبيند"! درست است كه اين اشراق الهى در آن روز همه چيز را شامل
مىشود ولى