responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 545

ذكر خصوص زمين در اين ميان به خاطر آن است كه هدف اصلى بيان حال مردم روى زمين در آن روز است.

البته اين تفسيرها تضادى با هم ندارد و قابل جمع است، هر چند تفسير اول و سوم مناسبتر به نظر مى‌رسد.

بدون شك اين آيه مربوط به قيامت است و اگر مى‌بينيم در بعضى از روايات اهل بيت ع به قيام حضرت مهدى ع تفسير شده در حقيقت نوعى تطبيق و تشبيه است، و تاكيدى بر اين معنى است كه به هنگام قيام مهدى ع دنيا نمونه‌اى از صحنه قيامت خواهد شد، و عدل و داد به وسيله آن امام به حق، و جانشين پيامبر ص و نماينده پروردگار، در روى زمين تا آنجا كه طبيعت دنيا مى‌پذيرد حكمفرما خواهد شد.

" مفضل بن عمر" از" امام صادق" ع نقل مى‌كند:

اذا قام قائمنا اشرقت الارض بنور ربها و استغنى العباد عن ضوء الشمس و ذهبت الظلمة!:

" هنگامى كه قائم ما قيام كند زمين به نور پروردگارش روشن مى‌شود، و بندگان از نور آفتاب مستغنى مى‌شوند و ظلمت برطرف مى‌گردد" [1] در جمله دوم از اين آيه سخن از نامه اعمال است مى‌گويد:" در آن روز نامه‌هاى اعمال را پيش مى‌نهند، و به آن رسيدگى مى‌كنند" (وَ وُضِعَ الْكِتابُ‌) نامه‌هايى كه تمامى اعمال انسان از كوچك و بزرگ در آن جمع است و به گفته قرآن در آيه 49 سوره كهف: لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصاها هيچ معصيت كوچك و بزرگى نيست مگر اينكه در آن احصا شده است.

و در جمله بعد كه سخن از گواهان است مى‌افزايد:" پيامبران و گواهان‌


[1]" ارشاد مفيد" مطابق" تفسير صافى" و" نور الثقلين" ذيل آيات مورد بحث، همين معنى را مرحوم علامه مجلسى در" بحار الانوار" جلد 52 صفحه 330 با تفاوت مختصرى آورده است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 545
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست