responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 48

از همه اين كيفرها بدور و بركنارند" (إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ‌) [1] واژه" عِبادَ اللَّهِ‌" به تنهايى براى بيان ارتباط اين گروه به خداوند كافى است، ولى هنگامى كه" مخلصين" در كنار آن قرار مى‌گيرد عمق و جان ديگرى به آن مى‌بخشد، آن هم" مخلص" بصورت" صيغه اسم مفعول" كسى كه خدا او را خالص كرده است، خالص از هر گونه شرك و ريا، و از هر گونه وسوسه‌هاى شيطانى و شوائب هواى نفس.

آرى تنها اين گروهند كه به اعمالشان جزا داده نمى‌شوند، بلكه خدا با فضل و كرم با آنها رفتار مى‌كند و بيحساب پاداش مى‌گيرند.

نكته: پاداش مخلصين‌

دقت در آيات قرآن نشان مى‌دهد كه" مخلص" (به كسر لام) بيشتر در مواردى به كار رفته كه انسان در مراحل خودسازى است، و هنوز به تكامل لازم نرسيده است، ولى" مخلص" (به فتح لام) به مرحله‌اى گفته مى‌شود كه انسان بعد از مدتى جهاد با نفس و طى مراحل معرفت و ايمان به مقامى مى‌رسد كه از نفوذ وسوسه‌هاى شياطين مصونيت پيدا مى‌كند، چنان كه قرآن از قول ابليس نقل مى‌كند:

فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ‌:" به عزتت سوگند كه همه آنها را جز بندگان مخلصت گمراه خواهم كرد"! (سوره ص آيه 83- 82).

اين جمله كه مكرر در آيات قرآن آمده عظمت مقام" مخلصين" را روشن مى‌سازد اين مقام، مقام يوسفهاى صديق بعد از عبور از آن ميدان آزمايش بزرگ است، كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِينَ‌:" ما اين‌


[1] اين جمله به صورت" استثناى منقطع" از ضمير" تجزون" يا" لذائقوا" است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 48
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست