نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 47
نمىگرفت، و
در برابر عقايد خرافى انبوه متعصبان لجوج ايستاده بود، كارى كه از نظر تودههاى
گمراه يك نوع انتحار و خودكشى جنونآميز است، در حالى كه بزرگترين افتخار پيغمبر ص
همين بود كه تسليم اين شرائط نشد!
***
سپس قرآن براى نفى اين سخنان بىاساس و دفاع
از مقام وحى و رسالت پيامبر ص مىافزايد:" چنين نيست، او حق آورده و پيامبران
پيشين را تصديق كرده است" (بَلْ جاءَ بِالْحَقِّ وَ صَدَّقَ
الْمُرْسَلِينَ).
محتواى سخنان
او از يك سو، و هماهنگى آن با دعوت انبياء از سوى ديگر دليل صدق گفتار او است.
***
"
اما شما اى مستكبران كوردل و گمراهان بدزبان بطور مسلم عذاب دردناك الهى را خواهيد
چشيد" (إِنَّكُمْ لَذائِقُوا الْعَذابِ الْأَلِيمِ).
***
ولى گمان
نكنيد كه خداوند انتقامجو است و مىخواهد انتقام پيامبرش را از شما بگيرد چنين
نيست" شما جز به اعمالتان جزا داده نمىشويد" (وَ ما
تُجْزَوْنَ إِلَّا ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ).
در حقيقت
همان اعمال شما است كه در برابر شما مجسم مىشود و با شما مىماند و شما را شكنجه
و آزار مىدهد، كيفر شما همان عمل خودتان است، همان استكبار و كفر و بىايمانى، همان
تهمت شعر و جنون به آيات الهى و پيامبرش بستن، همان ظلم و بيدادگريها و زشتكاريها.
***
و در
آخرين آيه مورد بحث كه در حقيقت مقدمهاى است براى بحثهاى آينده يك گروه را
استثناء كرده، مىگويد:" جز بندگان مخلص پروردگار كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 47